סטודנטים

אבלציה ממוקדת באמצעות גלי קול מפחיתה דיסקינזיה בחולי פרקינסון (N Engl J Med)

פרוצדורת חתך ניתוחי המבוססת על אבלציה ממוקדת באמצעות גלי קול (Focused Ultrasound Ablation, או FUSA) המכוונת כנגד Globus Pallidus Internus של חולים עם מחלת פרקינסון הפחיתה משמעותית רעד ושיפרה ניידות בחולים עם מחלה מתקדמת, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אבלציה ממוקדת וחד-צדדית באמצעות גלי קול של הסגמנט הפנימי של גלובוס פאלידוס הפחיתה תסמינים מוטוריים של מחלת פרקינסון במחקרים בתווית-פתוחה. כעת הם השלימו מחקר אקראי, כאשר חולים עם מחלת פרקינסון ודיסקינזיה או שינויים מוטוריים וליקוי מוטורי חולקו באקראי ביחס 3:1 לזרוע אבלציה ממוקדת בצד הנגדי לצד הגוף עם התסמינים המשמעותיים ביותר או לפרוצדורת דמה.

התוצא העיקרי היה שיעורי התגובה לאחר שלושה חודשים, שהוגדרה כירידה של לפחות 3 נקודות מתחילת המחקר בסולם MDS-UPDRS III (או Movement Disorders Society–Unified Parkinson’s Disease Rating Scale, part III) בשלב ללא-טיפול או במדד UDysRS (או Unified Dyskinesia Rating Scale) בשלב תחת-טיפול. תוצאים משניים כללו את השינויים מתחילת המחקר עד לאחר שלושה חודשים בחלקים שונים של מדד MDS-UPDRS. לאחר שלושה חודשים שלב סמוי, שלב בתווית-פתוחה המשיך עד 12 חודשים.

מדגם המחקר כלל 94 חולים, מהם 69 עברו אבלציה באמצעות אולטרה-סאונד (קבוצת התערבות) ו-25 עברו פרוצדורת דמה (קבוצת ביקורת); 65 חולים ו-22 חולים, בהתאמה, השלימו את הערכת התוצא העיקרי.

בזרוע ההתערבות, 45 חולים (69%) הגיבו לטיפול, זאת בהשוואה ל-7 חולים (32%) בזרוע ההתערבות (הבדל של 37%, p=0.003). מבין החולים בזרוע ההתערבות עם תגובה לטיפול, 19 ענו על קריטריוני MDS-UPDRS III בלבד, 8 ענו על קריטריוני UDysRS בלבד ו-18 חולים ענו על שני הקריטריונים.

התוצאים המשניים הדגימו מגמה דומה לתוצא העיקרי.

מבין 39 חולים בזרוע ההתערבות עם תגובה לאחר שלושה חודשים, אשר היו זמינים להערכה לאחר 12 חודשים, ב-30 חולים עדיין תועדה תגובה להתערבות.

אירועים חריגים על-רקע הרס חלק מגלובוס פלידום בזרוע ההתערבות כללו דיסארתריה, הפרעות שיווי משקל, אובדן חוש טעם, הפרעות ראיה וחולשת פנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אבלציה באמצעות גלי קול של אזור חד-צדדי של גלובוס פלידום הובילה לשיעור גדול יותר של חולים עם שיפור תפקוד מוטורי או הפחתת דיסקינזיה, בהשוואה לפרוצדורת דמה לאורך שלושה חודשים, אך זאת על חשבון תופעות לוואי. הם קוראים להשלים מחקרים גדולים וארוכים יותר במטרה לקבוע את ההשפעה והבטיחות של טכניקה זו בחולים עם מחלת פרקינסון.

N Engl J Med. Published online February 23, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה