סטודנטים

הבדלים מגדריים בתהליכי טרשת עורקי תרדמה (Stroke)

שבץ

במאמר שפורסם בכתב העת Stroke מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה חדשה, מהן עולות עדויות משכנעות להבדלים מגדריים בתהליכי טרשת עורקי תרדמה, כאשר כל מאפייני הנגעים הטרשתיים, כולל הגודל, ההרכב והמורפולוגיה של הנגע הטרשתי היו נפוצים או משמעותיים יותר בגברים לעומת נשים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לאורך העשורים האחרונים, מספר מחקרים בחנו את ההבדלים המגדריים במאפייני נגעים טרשתיים באוכלוסיות שונות. בסקירה השיטתית ומטה האנליזה הנוכחית הם ביקשו לסכם את התוצאות ממחקרים קודמים אודות הבדלים מגדריים בטרשת עורקי תרדמה ולהציג מפת דרכים באשר לצעדים הנדרשים ליישום מידע זה בשטח.

החוקרים השלימו חיפוש שיטתי במאגרי PubMed, Embase, Web of Science, Cochrane Central ו-Google Scholar לזיהוי מחקרים מתאימים שכלל גברים ונשים ודיווחו על שכיחות מאפיינים הדמייתיים של טרשת עורקי תרדמה. כל המחקרים שנכללו בסקירה דיווחו על הסתיידויות, מרכז נמקי עתיר-שומנים, דימום לתוך הנגע הטרשתי, מעטפת פיברוטית דקה או קרועה, התכייבות של הנגע הטרשתי, דרגת היצרות, גודל הנגע הטרשתי, או דלקת של הנגע הטרשתי.

מטה האנליזה כללה 42 מאמרים ומהנתונים עולה כי בגברים תועדה שכיחות גבוהה יותר של נגע טרשתי גדול יותר, בהשוואה לנשים, כמו גם שכיחות גבוהה יותר של נגעים טרשתיים עם הסתיידות (יחס סיכויים של 1.57, רווח בר-סמך 95% של 1.23-2.02), מרכז נמקי עתיר-שומן (יחס סיכויים של 1.87, רווח בר-סמך 95% של 1.36-2.57) ודימום לתוך הנגע הטרשתי (יחס סיכויים של 2.52, רווח בר-סמך 95% של 1.74-3.66), או נגע מכויב (יחס סיכויים של 1.81, רווח בר-סמך 95% של 1.30-2.51).

יתרה מזאת, החוקרים זיהו הבדלים מגדריים בולטים יותר בשיעורי מרכז נמקי עתיר-שומן בחולים עם תסמינים, בהשוואה לחולים ללא-תסמינים.

ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של מגדר במקרים של טרשת עורקי תרדמה והחוקרים קוראים לקחת זאת בחשבון בתכנון מחקרים עתידיים או בתהליכי קבלת החלטות טיפול.

Stroke, Nov 29, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה