סטודנטים

עדויות חדשות תומכות ביעילות ארוכת הטווח של תרופות כנגד השמנה (J Clin Endocrinol Metab)

שמן

במאמר שפורסם בכתב העת The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי עם טיפול תרופתי כנגד השמנה ניתן להשיג ירידה משמעותית קלינית וארוכת-טווח במשקל הגוף לאורך למעלה מארבע שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במרבית המקרים, שינוי אורחות חיים בלבד להתמודדות עם השמנה אינה מהווה גישה מוצלחת לאורך זמן בשל מכלול גורמים, כולל היענות והתאמות מטבוליות. הטיפול התרופתי בהשמנה הוכח כיעיל לאורך עד שלוש שנים במחקרים אקראיים ומבוקרים אך אין מידע רב אודות נתוני עולם-אמיתי מעבר לשלוש שנים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הירידה ארוכת הטווח במשקל הגוף לאורך 2.5-5.5 שנים עם תרופות כנגד השמנה, כולל תרופות המאושרות ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי ותרופות שאינן מאושרות להתוויה זו.

מדגם המחקר כלל 428 משתתפים עם עודף-משקל או השמנת-יתר אשר טופלו בתרופות כנגד השמנה במרכז אקדמי להשמנת-יתר. המשתתפים הגיעו לביקור ראשון במרכז רפואי בין תחילת אפריל בשנת 2014 ועד תחילת אפריל בשנת 2016.

התוצא העיקרי היה אחוז הירידה במשקל מהביקור הראשון לאחרון. תוצאי סיום משניים עיקריים כללו את יעדי הירידה במשקל וכן מנבאים דמוגרפיים וקליניים של ירידה ארוכת-טווח במשקל הגוף.

לאורך מעקב ממוצע של 4.4 שנים נרשמה ירידה ממוצעת במשקל הגוף של 10.4%. שיעור המטופלים שהשיגו יעדי ירידה במשקל של לפחות 5%, לפחות 10%, לפחות 15% ולפחות 20% מהמשקל עמד על 70.8%, 48.1%, 29.9% ו-17.1%, בהתאמה. בממוצע, נרשמה עליה חוזרת של 51% מהירידה המקסימאלית המשקל הגוף, כאשר 40.2% מהמטופלים שמרו על הירידה במשקל גופם.

מניתוח סטטיסטי עלה כי מספר גדול יותר של ביקורים במרפאה לווה בירידה גדולה יותר במשקל הגוף. טיפול ב-Metformin, Topiramate ו-Bupropion לוו בסיכויים גבוהים יותר להשגת ירידה ממושכת של לפחות 10% ממשקל הגוף לאורך זמן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים ביעילות ארוכת הטווח של תרופות כנגד השמנה להשגת ירידה של 10% ומעלה במשקל הגוף לאורך ארבע שנים ויותר.

J Clin Endocrinol Metab, Feb 22, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה