סטודנטים

טיפול בגלולות למניעת הריון בחולים עם מיגרנה מלווה בסיכון מוגבר לאירוע מוחי (Headache)

במאמר שפורסם בכתב העת Headache מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הסיכון הכולל לאירוע מוחי עם טיפול בגלולות משולבות למניעת הריון הוא נמוך. עם זאת, בחולים עם מיגרנה, הטיפול בגלולות מלווה בסיכון מוגבר לאירוע מוחי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השימוש בגלולות משולבות למניעת הריון מוגבל בנשים עם מיגרנה עם אאורה לאור חשש מפני הסיכון לאירוע מוחי. במחקר הנוכחי הם ביקשו להבין טוב יותר את הגורמים המשפיעים על הסיכון לאירוע מוחי איסכמי על-רקע טיפול בגלולות משולבות למניעת הריון, כולל מינון אסטרוגן והיסטוריה של מיגרנה וסוגה.

החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת להערכת הסיכון לאירוע מוחי לפי מינון אסטרוגן והיסטוריה של מיגרנה בקרב נשים שטופלו בגלולות משולבות למניעת הריון במרכז שלישוני גדול. הם זיהו את כל הנשים בגילאי 18-55 שנים שטופלו בגלולות משולבות למניעת הריון בין תחילת שנת 2010 ועד סוף שנת 2019 ואספו נתונים אודות היסטוריה רפואית אישית ומשפחתית, הערכת אירוע מוחי, מינון אתניל אסטרדיול (30 מק”ג ומעלה או פחות מ-30 מק”ג) ונתונים דמוגרפיים.

ממדגם אקראי של 20,000 מטופלות בגלולות משולבות למניעת הריון ללא אירוע מוחי, זיהו החוקרים 635 ביקורות תואמות למאפייני הנשים, היסטוריה רפואית אישית ומשפחתית, כמו גם גורמי סיכון לאירוע מוחי, להערכת הקשר בין אבחנה של מיגרנה, סוגי מיגרנה, מינוני אסטרוגן ואירוע מוחי.

מבין 203,853 מטופלות בגלולות משולבות למניעת הריון, 127 אובחנו עם אירוע מוחי (0.06%, רווח בר-סמך 95% של 0.05-0.07%).

בניתוח לא-מתוקן, מספר גדול יותר של נשים בקבוצת המקרים אובחנו עם מיגרנה, בהשוואה לביקורות (26.8% לעומת 17.2%, p=0.011). הסיכון לאירוע מוחי היה גבוה יותר בקרב נשים שנטלו גלולות שכללו מינוני אתניל אסטרדיול של 30 מק”ג ומעלה, בהשוואה לאלו שקיבלו גלולות שהכילו מינון נמוך יותר של אתניל אסטרדיול (יחס סיכויים של 1.52, רווח בר-סמך 95% של 1.02-2.26).

בהשוואה לנשים ללא מיגרנה, היסטוריה אישית של מיגרנה לוותה בסיכון גבוה כפליים לאירוע מוחי (יחס סיכויים של 2.00, רווח בר-סמך 95% של 1.27-3.17). בהשוואה לנשים ללא מיגרנה, הסיכון לאירוע מוחי לא היה גבוה יותר משמעותית באלו עם מיגרנה עם אאורה, אך מיגרנה ללא אורה לוותה בסיכון מוגבר (יחס סיכויים של 2.35, רווח בר-סמך 95% של 1.32-4.2).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הסיכון לאירוע מוחי בקרב נשים המטופלות בגלולות למניעת הריון הוא נמוך. כאשר גלולות ניתנות לטיפול בנשים עם מיגרנה, ישנה העדפה לתכשירים הכוללים אתניל אסטרדיול במינון של עד 30 מק”ג. בתהליכי קבלת החלטות לטיפול יש להשלים דיונים אודות הסיכון לאירוע מוחי איסכמי בנשים עם מיגרנה, גם באלו ללא אאורה.

Headache, Feb 8, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה