סטודנטים

היעילות והבטיחות של טיפולים כנגד IL-1 בטיפול באוסטיאוארתריטיס של הברך (J Orthop Surg Res)

ברך

טיפולים כנגד IL-1 (או Interleukin-1) עשויים להקלה על כאב משנית לאוסטיאוארתריטיס ולשפר את תפקוד החולים, אך ככל הנראה מלווים בסיכון מוגבר לאירועים חריגים, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת Journal of Orthopedic Surgery and Research.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את היעילות והבטיחות של טיפולים כנגד IL-1, כולל נוגדנים כנגד IL-1, אנטגוניסטים לקולטן IL-1 ומעכבי IL-1, בטיפול באוסטיאוארתריטיס של הברך.

החוקרים השלימו חיפוש שיטתי במאגרי Medline, Embase, Web of Science ו-CENTRAL, כמו גם באתר ClinicalTrials.gov לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת טיפולים כנגד IL-1 שפורסמו עד סוף חודש אוגוסט בשנת 2022. התוצאים שנבחנו כללו את השינוי הממוצע במדדי תפקוד וכאב, כמו גם הסיכון לתופעות לוואי.

ב-12 המחקרים שנכללו בסקירה, טיפולים כנגד IL-1 היו עדיפים על פלסבו מבחינת הקלה בכאב (הבדל ממוצע מתוקן של 0.38-, p<0.001) ושיפור בתפקוד (הבדל ממוצע מתוקן של 1.11-, p=0.002).

שיעורי היארעות כל אירוע חריג (יחס סיכון של 1.02, p<0.001) היו גבוהים יותר לאחר טיפול כנגד IL-1, בהשוואה לפלסבו, אך לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי היארעות אירועים חריגים חמורים או שיעורי הפסקת טיפול עקב תופעות לוואי.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי נוגדנים כנגד IL-1 ומעכבי IL-1 הביאו להקלה בכאב (הבדל ממוצע מתוקן של 0.61-, p<0.001 והבדל ממוצע מתוקן של 0.39-, p=0.02, בהתאמה) ולשיפור בתפקוד (הבדל ממוצע מתוקן של 1.75, p<0.001 והבדל ממוצע מתוקן של 0.28-, p=0.31, בהתאמה) בהיקף גדול יותר בהשוואה לפלסבו, אך לא כך היה עם אנטגוניסטים לקולטן ל-IL-1.

עם זאת, הטיפול במעכבי IL-1 לווה בעליה בשיעורי היארעות כלל אירועים חריגים (סיכון יחסי של 1.35, p<0.001), אך לא בסיכון לאירועים חריגים חמורים או שיעורי הפסקת טיפול עקב אירועים חריגים. לא תועדו הבדלים בבטיחות של נוגדנים כנגד IL-1 ואנטגוניסטים לקולטן ל-IL-1 לעומת פלסבו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה תומכים בתועלת של טיפולים כנגד IL-1 להקלה על כאב ותפקוד משנית לאוסטיאוארתריטיס. באופן ספציפי, נוגדנים כנגד IL-1 ומעכבי IL-1 עשויים להקל על כאב משנית לאוסטיאוארתריטיס ולשפר את התפקוד, בעוד אנטגוניסטים לקולטן ל-IL-1 אינם משפרים כאב או תפקוד בחולים אלו. נוגדנים כנגד IL-1 ואנטגוניסטים לקולטן ל-IL-1 מהוות אפשרויות יחסית בטוחות, אך הטיפול במעכבי IL-1 מלווים בסיכון מוגבר לתופעות לוואי.

J Orthop Surg Res. 2023 Feb 13

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה