סטודנטים

מתן ויטמין D עשוי להפחית את הסיכון להתקדמות מטרום-סוכרת לסוכרת (Annals of Internal Medicine)

במבוגרים עם טרום-סוכרת, מתן ויטמין D עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה של שלושה מחקרים, שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי החשיבות של ויטמין D במבוגרים בסיכון לסוכרת מסוג 2 אינה מובנת היטב. הם בחרו להשלים מטה-אנליזה במטרה לקבוע אם מתן תוספי ויטמין D עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת במבוגרים עם ערכי סוכר בטווח טרום-סוכרת.

לאחר חיפוש במאגרי PubMed, Embase וClinicalTrials.gov, החוקרים זיהו שלושה מחקרים אקראיים שענו על קריטריוני הסקירה ונערכו במטרה לבחון את ההשפעות של תוספי ויטמין D פומיים לעומת פלסבו על הסיכון להופעה חדשה של סוכרת במבוגרים עם טרום-סוכרת.

התוצא העיקרי של המחקר היה זמן עד אירוע לאבחנה חדשה של סוכרת. תוצאים משניים כללו נסיגה למשק סוכר תקין ותופעות לוואי.

שלושת המחקרים האקראיים שנכללו בסקירה בחנו את ההשפעה של Cholecalciferol במינון 20,000 יחידות בינלאומיות בשבוע; Cholecalciferol במינון 4,000 יחידות בינלאומיות ביום; או Eldecalcitol במינון של 0.75 מק”ג ביום, בהשוואה לטיפולי דמה תואמים. המחקרים היו בסיכון נמוך להטיה.

מהנתונים עולה כי מתן תוספי ויטמין D הפחית את הסיכון לסוכרת בשיעור של 15% (יחס סיכון של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.75-0.96) בניתוח מתוקן, עם ירידה אבסולוטית בסיכון לאחר שלוש שנים של 3.3% (רווח בר-סמך 95% של 0.6-6.0%). ההשפעה של תוספי ויטמין D לא הייתה שונה בתתי-קבוצות שהוגדרו מראש.

בקרב משתתפים בזרוע טיפול בתוספי ויטמין D בהם נשמר ריכוז 25-Hydroxyvitamin D ממוצע בדם של 125 ננומול/ליטר לפחות, בהשוואה לאלו עם ריכוז ממוצע של 50-74 ננומול/ליטר, מתן Cholecalciferol הפחית את הסיכון לסוכרת בשיעור של 76% (יחס סיכון של 0.24, רווח בר-סמך 95% של 0.16-0.36), עם ירידה אבסולוטית בסיכון לאחר שלוש שנים בשיעור של 18.1% (רווח בר-סמך 95% של 11.7%-24.6%).

מתן ויטמין D הגדיל את הסיכוי לנסיגה למשק סוכר תקין בשיעור של 30% (יחס שיעורים של 1.30, רווח בר-סמך 95% של 1.16-1.46).

לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעור אירועים חריגים, כולל אבני כליות, היפרקלצמיה, היפרקלציאוריה ותמותה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במבוגרים עם טרום-סוכרת, וויטמין נמצא יעיל בהפחתת הסיכון לסוכרת.

Annals of Internal Medicine, Feb 7, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה