סטודנטים

גורמים המנבאים פעילות מחלה בזמן היריון בנשים עם מחלת מעי דלקתית (Aliment Pharmacol Ther)

במאמר שפורסם בכתב העת Alimentary Pharmacology and Therapeutics מדווחים חוקרים מדנמרק על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים עם מחלת מעי דלקתית, גורמים המנבאים פעילות מחלה בזמן היריון כוללים את פעילות המחלה בהיריון קודם ו/או לפני הפריה, כמו גם הפנוטיפ של קוליטיס כיבית. מעניין לציין כי בנשים עם מחלת מעי דלקתית בהפוגה אינן בסיכון מוגבר לסיבוכי הריון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פעילות מחלת מעי דלקתית בזמן הריון מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכי הריון. כעת הם ביקשו לזהות את המאפיינים הקליניים העיקריים המנבאים פעילות מחלת מעי דלקתית בזמן היריון.

בתקופה שבין ינואר 2008 ועד 2021 החוקרים זיהו את כל ההריונות עם עובר יחיד בקרב נשים עם מחלת מעי דלקתית אשר תועדו ברישומי לידה ומרכז שלישוני לטיפול במחלת מעי דלקתית בדנמרק. הם אספו נתונים דמוגרפיים, מדדי פעילות מחלה לפי PGA (אוPhysicians Global Assessment) שישה חודשים לפני ההיריון ובכל שלושת הטרימסטרים של ההיריון וכן אספו מידע אודות תוצאות ההיריון.

החוקרים מדווחים כי מבין 609 הריונות, 603 הסתיימו בלידת חי (99%). פעילות מחלה באחד הטרימסטרים, או יותר, תועדה בקרוב למחצית מהנשים (283 נשים, 46.5%).

מהממצאים עולה קשר בין פנוטיפ קוליטיס כיבית ובין עליה בסיכון לפעילות מחלה (יחס סיכויים מתוקן של 2.60, רווח בר-סמך 95% של 1.8-3.9, p<0.001). פעילות מחלה במהלך ששת החודשים שקדמו להפריה תועדה במעט יותר מרבע מהנשים (169 נשים, 27.7%) ולוותה בסיכון מוגבר להמשך פעילות מחלה במהלך ההיריון (יחס סיכויים מתוקן של 5.3, רווח בר-סמך 95% של 3.5-8.2).

עוד עולה מהנתונים כי פעילות מחלה בהיריון קודם לוותה בסיכון מוגבר להתלקחות מחלת המעי בהריונות הבאים (יחס סיכויים מתוקן של 3.2, רווח בר-סמך 95% של 1.5-6.6).

הפוגה קלינית ממושכת לאורך ההיריון לוותה בסיכוי מוגבר ללידה תקינה במועד, משקל לידה תקין וסיכון נמוך להפרעה בגדילת העובר וללידת מת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי היסטוריה של מחלה פעילה במהלך חצי השנה שקדמה להפריה ו/או פעילות מחלה בזמן הפריה, כמו גם הפנוטיפ של קוליטיס כיבית הם מנבאים של פעילות מחלת מעי דלקתית בזמן היריון. ממצאים אלו עשויים לסייע בתכנון היריון בנשים עם מחלת מעי דלקתית ולעקוב אחר נשים אלו בזמן היריון.

Aliment Pharmacol Ther, Dec 19, 2022

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה