סטודנטים

רב-כדור מפחית הידרדרות תפקודית אך לא הידרדרות קוגניטיבית בקשישים (JAMA Neurol)

רב-כדור המכיל משלב של תרופה לאיזון לחץ דם וסטטין, עם או ללא אספירין, מלווה בסיכון מופחת להידרדרות תפקודית, אך לא מגן מפני הידרדרות קוגניטיבית, באלו בגילאי 65 שנים ומעלה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גורמי סיכון למחלות כלי דם מלווים בסיכון מוגבר להידרדרות קוגניטיבית, אל מחקרים להערכת גורמי סיכון פרטניים לא הדגימו השפעה של טיפול בגורם סיכון על הפחתת הסיכון לתפקוד קוגניטיבי.

החוקרים השלימו מחקר אקראי שכלל מבוגרים בגילאי 65 שנים ומעלה במטרה לקבוע אם רב-כדור (Polypill), הכולל Atenolol במינון 100 מ”ג, Hydrochlorothiazide במינון 25 מ”ג, Ramipril במינון 10 מ”ג ו-Simvastatin במינון 40 מ”ג, עשוי להפחית את ההידרדרות הקוגניטיבית והתפקודית במבוגרים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם, אך בסיכון בינוני למחלות אלו.

מדגם המחקר כלל 2,098 מבוגרים בגילאי 65 שנים ומעלה בסיכון בינוני למחלות לב וכלי דם. הערכות יכולת קוגניטיבית ותפקודית הושלמו בתחילת המחקר, לאחר שנתיים ובתום המחקר לאחר חמש שנים.

החוקרים מדווחים כי מבין כלל המשתתפים (גיל ממוצע של 70.1 שנים; 60% נשים), 86% אובחנו עם יתר לחץ דם ו-32% אובחנו עם הפרעה ברמות סוכר בדם בצום. לחץ הדם הסיסטולי הממוצע בתחילת המחקר עמד על 146.1 מ”מ כספית וריכוז LDL הממוצע עמד על 124.3 מ”ג/ד”ל.

בקרב אלו בזרוע טיפול ברב-כדור, לחץ הדם הממוצע ירד ב-5.7 מ”מ כספית וריכוז כולסטרול ירד בממוצע ב-24 מ”ג/ד”ל. באותה קבוצה, ההידרדרות התפקודית הייתה קטנה יותר במהלך המעקב, בהשוואה לאלו בזרוע הפלסבו (מדדי Standard Assessment of Global Everyday Activity של 0.06 לעומת 0.15) והירידה הייתה קטנה יותר באלו שקיבלו רב-כדור ואספירין, בהשוואה לאלו שקיבלו פלסבו (מדד ממוצע של 0.01 לעומת 0.14).

החוקרים כותבים כי לרב-כדור עם או ללא אספירין לא הייתה השפעה על הפחתת הסיכון להידרדרות קוגניטיבית או דמנציה.

ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות הרחבת התוצאים במחקרים קרדיווסקולאריים לכלול מדדים להערכת מצב תפקודי. מדד SAGEA ששימש במחקר זה פותח באופן ספציפי להערכת שינויים בתפקוד הקוגניטיבי, אינסטרומנטלי ותפקודי בסיס, הפגיעים במיוחד בחולים עם מחלות כלי דם.

JAMA Neurol, Jan 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה