סטודנטים

הגדלת צריכת ירקות, אך לא תפוחי אדמה, מלווה בהפחתת הסיכון לסוכרת מסוג 2 (Diabetes Care)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על נתונים ממחקר Danish Diet, Cancer and Health Cohort, מהם עולה כי הגדלת צריכת ירקות, אך לא תפוחי אדמה, עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, חלקית בעקבות הפחתת מדד מסת הגוף.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין צריכת ירקות ותפוחי אדמה ובין היארעות מסוג 2 ולקבוע אם הקשר בין צריכת ירקות ובין היארעות סוכרת מסוג 2 תלוי במדד מסת הגוף ההתחלתי.

החוקרים השלימו ניתוח סטטיסטי להערכת הקשר בין חשיפה (צריכת ירקות מכל סוג, תתי-קבוצות של ירקות ותפוחי אדמה) ובין מדד מסת הגוף ההתחלתי. עוד הם בחנו את הקשר בין חשיפה ובין היארעות סוכרת מסוג 2  על-פי מדד מסת הגוף ההתחלתי.

מבין 54,793 משתתפים במחקר Danish Diet, Cancer and Health Cohort החוקרים זיהו 7,695 מקרים של סוכרת מסוג 2 לאורך מעקב חציוני של 16.3 שנים.

בקרב משתתפים בחמישון העליון של צריכת ירקות (חציון של 319 גרם/יום) תועדה מדד מסת גוף נמוך ב-0.35 ק”ג/מ2 וסיכון נמוך ב-21% (רווח בר-סמך 95% של 16-26%) להיארעות סוכרת מסוג 2 לאחר תקנון רב-משתני, בהשוואה לאלו בחמישון התחתון של צריכת ירקות (חציון של 67 גרם ביום).

מדד מסת הגוף ההתחלתי עמד בבסיס 21% מהקשר בין צריכת ירקות ובין היארעות סוכרת מסוג 2. בקרב משתתפים בחמישון העליון לעומת התחתון (חציון של 256 לעומת 52 גרם ביום) של צריכת תפוחי אדמה תועד סיכון גבוה ב-9% (רווח בר-סמך 95% של 2-16%) לסוכרת מסוג 2 לאחר תקנון רב-משתני, כאשר לא נותר קשר לאחר תקנון לדפוסי התזונה.

מבין תתי הקבוצות של ירקות, צריכה רבה יותר של ירקות בעלי עלים ירוקים ממשפחת המצליבים לוותה בסיכון נמוך יותר באופן מובהק סטטיסטית להתפתחות סוכרת מסוג 2.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי צריכת ירקות, אך לא תפוחי אדמה, מלווה בסיכון נמוך יותר לסוכרת מסוג 2.

Diabetes Care, Dec 5, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה