סטודנטים

מספר גורמים עשויים לנבא את הסיכוי להשגת איזון גליקמי ארוך טווח בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Clin Epidemiol)

נתונים קודמים אודות רמות המוגלובין מסוכרר, רמות סוכר בדם בצום, משך סוכרת מסוג 2 וטיפול תרופתי לסוכרת עשויים לסייע בחיזוי האיזון הגליקמי ארוך בטווח בחולים עם סוכרת מסוג 2, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Epidemiology.

מודלים המבוססים על מאפייני החולים נדרשים במטרה לסייע לרופאים ולאנשי צוות רפואי לזהות חולים שאינם מטופלים היטב ולהתאים את הטיפול והמעקב בהתאם לצרכיי החולים. במחקר הנוכחי החוקרים התבססו על מערכת בינה מלאכותית על-מנת לבחון גורמים מנבאים פרטניים החוזים את הסיכוי להשגת איזון גליקמי בטווח הארוך בחולים עם סוכרת מסוג 2.

במסגרת המחקר נאספו נתונים מרשומות רפואיות ממוחשבות ממרפאות ראשוניות ומרפאות מומחים אודות 9,631 חולים עם סוכרת מסוג 2 (גיל ממוצע של 69.2 שנים; 47.2% נשים) מאזור מסוים בפינלנד. באמצעות נתונים אלו בחנו החוקרים את מגמות המוגלובין מסוכרר לאורך שש שנים בכלל המשתתפים במחקר וסיווגו את מגמות האיזון הגליקמי לשלוש קטגוריות: יציב והולם (86.5% מהחולים), בשיפור, אך לא ביעד (7.3% מהחולים), או איזון משתנה ולא ביעד (6.2% מהחולים).

המנבאים החשובים ביותר לאיזון ארוך הטווח של החולים כללו את רמות הסוכר הקודמות, משך סוכרת מסוג 2, שימוש באינסולין בלבד, שימוש באינסולין עם תרופות פומיות לאיזון סוכרת ושימוש במטפורמין בלבד.

החוקרים מצאו כי למודל המנבא דיוק של 85% ושטח מתחת לעקומת ה-ROC של 91%, עדות לחשיבות של גורמים מנבאים אלו.

ממצאים אלו עשויים לסייע בזיהוי מוקדם של חולים עם סוכרת מסוג 2 שאינם צפויים להשיג איזון גליקמי מיטבי וזאת על-בסיס מאפיינים פרטניים בנקודת זמן כלשהי במהלך מחלתם.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מציעים כי ניתן לנבא הטרוגניות בתוצאות ארוכות הטווח של הטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 2 וגורמי סיכון ספציפיים. משתנים אלו עשויים לסייע בתכנון הטיפול בעתיד, אם כי דרושים מחקרים נוספים במטרה לזהות גורמים מנבאים פרטניים ומדויקים עוד יותר.

Clin Epidemiol, Jan 2023

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה