סטודנטים

רמות אנדוטוקסין בדם עשויות לסייע באבחנה והערכת שלב מחלת כבד שומני שאינו על-רקע צריכת אלכוהול (Clin Gastroenterol Hepatol)

בחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול תועדו רמות גבוהות של אנדוטוקסין בדם , בהשוואה לביקורות בריאות ואלו עשויות לשמש כסמן אבחנתי חשוב, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology.

מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול מופיעה תחילה ללא תסמינים ולכן מקשה על אבחנה מוקדמת. יתרה מזאת, גם עם התקדמות המחלה, אין כלים אבחנתיים לא-פולשניים מהימנים לאבחון המחלה וקביעת שלב המחלה. עוד ועוד עדויות מצביעות על חשיבות מרכיבים מיקרוביאליים שמקורים במערכת העיכול בהתקדמות מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה ובחנו את הנתונים מ-43 מחקרים במטרה לקבוע את רמות אנדוטוקסין בדם והקשר האפשרי בין רמות אלו ובין שלב המחלה, גיל, מין, מדדי דלקת סיסטמית, תסמונת מטבולית, תפקודי כבד והיסטולוגיה.

מהנתונים עולה כי רמות אנדוטוקסין גבוהות יותר בקרב חולים עם סטיאטוהפטיטיס פשוטה, בהשוואה לביקורות בריאות (הבדל ממוצע מתוקן של 0.86, רווח בר-סמך 95% של 0.62-1.11), כמו גם בקרב חולים עם NASH (או Nonalcoholic Steatohepatitis), בהשוואה לחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול וללא NASH (הבדל ממוצע מתוקנן של. 0.81). יתרה מזאת, בחולים עם דרגה היסטופתולוגית מתקדמת יותר של סטיאטוזיס ופיברוזיס כבד תועדו רמות אנדוטוקסין גבוהות יותר באופן עקבי.

עוד תועדה קורלציה בין עליה במדד מסת הגוף בחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול ובין רמות מוגברות של אנדוטוקסין בדם ומטה-אנליזה הצביעה על עליה משמעותית במדדים ביוכימיים של דלקת סיסטמית (CRP), תסמונת מטבולית והפרעה בתפקודי כבד.

ממצאי המחקר מעידים כי רמות אנדוטוקסין בדם מוגברות בחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, בהשוואה לביקורות בריאות. רמות אנדוטוקסין מוגברות תועדו כבר בחולים עם סטיאטוזיס פשוטה, בהשוואה לביקורות עם כבד בריא, כמו גם בחולים עם NASH לעומת אלו ללא NASH, עדות לכך שרמות אנדוטוקסין עשויות להוות סמן אפשרי למחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול.

Clin Gastroenterol Hepatol, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה