סטודנטים

קוליטיס כיבית מעלה את הסיכון ליתר לחץ דם (United European Gastroenterol J)

בקרב חולים עם מחלת מעי דלקתית, באלו עם קוליטיס כיבית סיכון גבוה יותר להיארעות יתר לחץ דם, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת United European Gastroenterology Journal.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת מעי דלקתית אינה רק הפרעה דלקתית כרונית של מערכת העיכול, אלא מלווה גם בדלקת סיסטמית. הופעת יתר לחץ דם קשורה באופן הדוק עם דלקת סיסטמית אך הקשר בין מחלת מעי דלקתית ובין יתר לחץ דם לא נבחן לעומק. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את הקשר בין מחלת מעי דלקתית ובין היארעות יתר לחץ דם.

החוקרים אספו נתונים אודות חולים עם מחלת מעי דלקתית ובחנו את היארעות יתר לחץ דם במדגם UK Biobank ובחנו את הקשר בין הופעת יתר לחץ דם ובין היארעות יתר לחץ דם.

מדגם המחקר כלל 281,064 משתתפים, מהם, 2,376 חולים (0.8%) עם אבחנה של מחלת מעי דלקתית ו-20,129 חולים (7.2%) מהחולים פיתחו יתר לחץ דם לאורך חציון מעקב של 8.1 שנים.

בחולים עם מחלת מעי דלקתית תועד סיכון מצטבר גבוה יותר ליתר לחץ דם, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית: 10.9% מהחולים עם קוליטיס כיבית, 7.7% מהחולים עם מחלת קרוהן ו-9.3% מהחולים עם מחלת מעי דלקתית שאינה מסווגת, בהשוואה ל-7.1% מאלו ללא מחלת מעי דלקתית (p<0.001).

מניתוח סטטיסטי עלה כי אבחנה של קוליטיס כיבית, אך לא אבחנה של מחלת קרוהן או מחלת מעי דלקתית שאינה מסווגת, נקשרה עם סיכון מוגבר להופעת יתר לחץ דם (יחס סיכון של 1.30, רווח בר-סמך 95% של 1.11-1.52, p=0.001). הממצאים הראו כי קוליטיס כיבית הינה גורם סיכון משמעותי המנבא הופעת יתר לחץ דם (יחס סיכון של 1.56, רווח בר-סמך 95% של 1.21-2.03, p=0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי אבחנה של קוליטיס כיבית, אך לא מחלת קרוהן, מלווה בסיכון מוגבר ליתר לץ דם, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

 

United European Gastroenterol J. 2022 Dec 12

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה