סטודנטים

ירידה גדולה יותר במשקל הגוף אך שיפור דומה באיזון הגליקמי עם ניתוח בריאטרי לעומת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 (מתוך Obesity)

בקרב מבוגרים עם השמנת-יתר, ניתוח בריאטרי הוביל לירידה גדולה יותר במשקל הגוף ובמדד מסת הגוף, בהשוואה לטיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1, אם כי ההשפעות על המוגלובין מסוכרר היו דומות עם טיפול תרופתי או פולשני, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Obesity.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לראשונה מזה  עשרות שנים, כיום יש טיפולים תרופתיים זמינים להפחתת משקל, אשר אינם כרוכים בסיכונים הניתוחיים המאפיינים את הניתוחים הבריאטריים. כעת הם השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה תוך חיפוש במאגרי MEDLINE, MEDLINE In-Process, MEDLINE Epubs Ahead of Print, Embase Classic, Embase ו-Cochrane לזיהוי מחקרים שפורסמו עד אפריל 2021.

החיפוש הוביל לזיהוי שלושה מחקרים אקראיים ומבוקרים ושלושה מחקרים תצפיתיים עם 332 מבוגרים עם השמנה, עם או ללא סוכרת מסוג 2. כל המחקרים כללו התערבות עם מתן אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 או ניתוח מטבולי או בריאטרי.

המשתתפים שעברו ניתוח בריאטרי ירדו במשקל בהיקף גדול יותר והירידה במדד מסת הגוף הייתה גדולה יותר, בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1: הבדל ממוצע בירידה במשקל הגוף של 22.68- ק”ג והבדל ממוצע בירידה במדד מסת הגוף של 8.18- ק”ג/מ2 במחקרים אקראיים ומבוקרים. בנוסף, במחקרים תצפיתיים, ההבדל הממוצע בין התערבות ניתוחית וטיפול תרופתי עמד על 25.11- ק”ג לירידה במשקל ועל 10.6- ק”ג/מ2 בירידה במדד מסת הגוף.

החוקרים מציינים כי רק אחד משלושת המחקרים התצפיתיים דיווחו על תוצאים גליקמיים. מהערכת המחקרים האקראיים ומבוקרים, אשר כולם דיווחו על המדדים הגליקמיים, עלה כי ההבדל בהמוגלובין מסוכרר בין ניתוח ובין טיפול תרופתי עמד על 1.28%- ולא היה מובהק סטטיסטית. מהתוצאות עולה כי האיזון הגליקמי עם אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 עשוי להיות דומה לזה שתואר עם ניתוחים מטבוליים בחולים עם השמנה וסוכרת מסוג 2.

הכותבים קוראים להשלים מחקרי עוקבה ארוכי-טווח ומחקרים אקראיים ומבוקרים השוואתיים להשוואת הטיפולים התרופתיים עם ניתוח בריאטרי על התוצאות ארוכות הטווח בקרב מבוגרים עם השמנת-יתר.

 

Obesity, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה