סטודנטים

ריכוז טרופונין לבבי עשוי לנבוע סיבוכים לאחר התערבות ניתוחית (J Card Surg)

רמות מוגברות של טרופונין לבבי בדם עשויות לשמש כסמן המנבא סיבוכים לאחר ניתוח לבבי, כולל סיכון לתמותה ואוטם לבבי לאחר-ניתוח, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Cardiac Surgery.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוחי לב לרוב מלווים בשיעורי תחלואה ותמותה גבוהים והיכולת לזהות במועד חולים בסיכון עשויה לסייע בשיפור משמעותי של הפרוגנוזה של החולים. למרות שנבחנו מספר סמנים במטרה לסייע להערכת הנזק לשריר הלב לאחר-ניתוח, אלו בעלי רגישות או סגוליות נמוכה או מוגברים לפרק זמן קצר. עם זאת, הוספת בדיקת טרופונין I עם מדדי סיכון קדם-ניתוחיים, דוגמת מדד EuroSCORE וסמנים אחרים, דוגמת CK-MB ו-Troponin T, עשויים לסייע בזיהוי טוב יותר של סיבוכים לאחר-ניתוח ולכן לסייע בהערכה טובה יותר של הפרוגנוזה.

החוקרים השלימו סקירת ספרות ובחנו את הנתונים מ-13 מחקרים (12 מחקרים פרוספקטיביים) עם 12,483 משתתפים (77.8% גברים) אשר נערכו עד מאי 2022 במטרה לבחון את החשיבות של טרופונין I בחיזוי הסיכון לתמותה לאחר-ניתוח, אוטם לבבי, אשפוז ביחידת טיפול נמרץ או בבית חולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים ולאחר פרוצדורות החלפת מסתם לב. גדלי המדגמים נעו בין 41 ועד 7,918 משתתפים; הגיל הממוצע נע בין 54 ועד 73 שנים ו-864 משתתפים דיווחו על היסטוריה של אוטם לבבי קודם.

רמות טרופונין I לאחר-ניתוח דווחו ב-11 מבין 13 מחקרים והוצגו באופן גרפי בשני מחקרים; כולם נמדדו לאורך מגוון נקודות זמן מתום המעקב ועד 72 שעות לאחר הניתוח. שיעורי התמותה נבחנו ב-8 מבין 13 מחקרים, כאשר ארבעה מחקרים הציעו כי טרופונין I הינו מנבא בלתי-תלוי של תמותה; היתר דיווחו כי טרופונין I היה עדיף על מדד EuroSCORE ו-CK-MB כמנבא הישרדות ללא-אירועים און שמדד EuroSCORE היה עדיף על טרופונין I.

אוטם לבבי לאחר-ניתוח נבחן בשישה מחקרים, כאשר כולם דיווחו על רמות טרופונין I מוגברות בחולים עם אוטם לבבי לאחר ניתוח. שלושה מבין שישה מחקרים הציעו כי טרופונין U הינו גורם מנבא בלתי-תלוי; יתר המחקרים ציינו כי הסמן היה רגיש וספציפי יותר מ-CK-MB.

שלושה מחקרים בחנו שהות ביחידת טיפול נמרץ עם עדות לקשר מובהק סטטיסטית בין רמות מוגברות של טרופונין I לאחר-ניתוח ובין אשפוז ממושך יותר. בדומה, תועדה קורלציה משמעותית בין משך אשפוז ארוך יותר ובין עליה ברמות טרופונין I בכל שלושת המחקרים שבחנו נושא זה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי רמות טרופונין I עשויות לשמש כסמן לחיזוי סיבוכים לאחר ניתוח לבבי, כולל סיכון לתמותה ואוטם לבבי לאחר ההתערבות הניתוחית.

 

J Card Surg, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה