סטודנטים

האם טיפול בטמוקסיפן מעלה את הסיכון להיפרפלזיה וממאירות רחם בנשים צעירות? (JAMA Netw Open)

מנתונים חדשים מקוריאה שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי בנשים לפני מנופאוזה עם סרטן שד שטופלו בטמוקסיפן תועד סיכון מוגבר משמעותית להיפרפלזיה של רירית הרחם, פוליפים, קרצינומה וממאירויות רחם אחרות, בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול הורמונאלי אדג’וונטי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנה מחלוקת באשר לקשר בין טיפול בטמוקסיפן ובין מחלות רחם, דוגמת סרטן רירית רחם, בנשים לפני מנופאוזה עם סרטן שד. עם זאת, מחקרים רבים דיווחו על סיכון מוגבר למחלות רחם בנשים לאחר מנופאוזה שטופלו בתרופה זו. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין טיפול בטמוקסיפן ובין הסיכון לסרטן רירית הרחם ומחלות רחם אחרות בנשים לפני-מנופאוזה עם סרטן שד.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שהתבסס על מאגר Korean National Health Insurance Service והתמקדו בנשים לפני מנופאוזה בגילאי 20-50 שנים עם סרטן שד בין ינואר 2003 ועד דצמבר 2018. הם בחנו את הקשר בין חשיפה לטמוקסיפן ובין מחלות רחם, כולל סרטן רירית הרחם, היפרפלזיה, פוליפים וממאירויות רחם אחרות.

מבין 78,320 נשים (גיל ממוצע של 42.1 שנים), 34,637 (44.2%) טופלו בטמוקסיפן ו-43,683 (55.8%) היו בקבוצת הביקורת. בקרב מטופלות בטמוקסיפן, לאורך מעקב ממוצע של כשש שנים, היארעות אבחנה חדשה של פוליפים ברירית הרחם עמדה על 20.13 מקרים ל-1,000 שנות-אדם, היארעות היפרפלזיה של רירית הרחם עמדה על 13.49 מקרים ל-1,000 שנות-אדם, היארעות סרטן רירית רחם עמדה על 2.01 מקרים ל-1,000 שנות-אדם והיארעות ממאירויות רחם אחרות עמדה על 0.45 מקרים ל-1,000 שנות-אדם.

הסיכון לסרטן רירית הרחם היה גבוה יותר בקרב מטופלות בטמוקסיפן, בהשוואה לקבוצת הביקורת (יחס סיכון של 3.77, רווח בר-סמך 95% של 3.04-4.66), לאחר תקנון לגיל, מדד מסת גוף, היסטוריה של סוכרת, יתר לחץ דם, דיסליפידמיה, תסמונת שחלות פוליציסטיות, טיפול באגוניסטים ל-GnRH וטיפול ב-Trastuzumab.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים קוראים לרופאים לקחת בחשבון את הסיכון למחלות רחם בקרב מטופלות בטמוקסיפן, כולל בנשים לפני מנופאוזה.

 

JAMA Netw Open, Nov 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה