סטודנטים

עדויות חדשות תומכות בהתערבות זעיר פולשנית לטיפול באינסולינומה בלבלב (מתוך אתר ResearchSquare)

מנתונים חדשים שפורסמו באתר Research Square וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי אבלציה באמצעות גלי קול ובהנחיית אולטרה-סאונד אנדוסקופי מהווה חלופה פחות פולשנית לניתוח להסרת אינסולינומה בלבלב בחולים שאינם מועמדים או מסרבים להתערבות ניתוחית.

על-פי הנחיות ה-European Neuroendocrine Tumor Society, ניתוח מהווה את טיפול הבחירה במקרים נתיחים של גידל נוירואנדוקריני של הלבלב, עם שיעורי החלמה ב-90% מהחולים עם אינסולינומה. אפשרויות ניתוחיות דוגמת אנוקלאציה או כריתת לבלב חלקית/דיסטאלית עשויות להיות מלוות בסיבוכים שונים, כולל פיסטולה של הלבלב, פקקת ורידים עמוקים ואי-ספיקת לבלב.

אבלציה באמצעות גלי קול הינה פרוצדורה סלקטיבית המבוססת על יצירת נמק סלקטיבי באמצעות גירוי תרמי ברקמת גידול. מחקרים קודמים להערכת אבלציה באמצעות גלי קול ובהנחיית אולטרה-סאונד אנדוסקופי לטיפול בנגעים בלבלב בבני אדם מוגבלים לדיווחי מקרים וסדרות מקרים קטנות.

החוקרים השלימו מחקר חד-מרכזי, רטרוספקטיבי, שכלל 10 חולים עם אינסולינומה של הלבלב, אשר עברו אבלציה בין מרץ 2017 ועד ספטמבר 2021 לאחר שהוחלט כי שבעה חולים אינם כשירים לניתוח ושלושה חולים סירבו להתערבות ניתוחית.

מהנתונים עולה כי כל הגידולים זוהו בהערכה באמצעות אולטרה-סאונד אנדוסקופי והושלמה ביופסיית מחט עדינה בהנחיית אולטרה-סאונד אנדוסקופי. גודל הגידול הממוצע נמדד 11.9 מ”מ (טווח, 8-19 מ”מ).

בכלל החולים הושגה הצלחה מבחינה טכנית, עם היעלמות סימני ותסמיני היפוגליקמיה בתוך 24 שעות ב-9 חולים לאחר מחזור טיפול יחיד ובחולה לאחד לאחר ניסיון טיפול נוסף.

בשני חולים, כאב בטן קל לאחר הפרוצדורה תועד בתוך 24 שעות והם טופלו במנה חד-פעמית של משככי כאבים שאינם-אופיואידים. בחולה אחד דווח על דימום מוקדם אשר הפסיק ספונטאנית.

לא דווח על אירועים חריגים מאוחרים לאחר הפרוצדורה.

תגובה מלאה הדמייתית, כפי שנקבע לפי בדיקת CT בטן עם חומר ניגוד לאחר 90 ימים מהאבלציה, תוארה בכל 10 החולים המטופלים.

שני החולים עם אבחנה של MEN-1 נדרשו עוד לטיפול סיסטמי ב-Octreotide.

כל החולים השיגו הפוגה קלינית, אשר הוגדרה בנוכחות רמות סוכר תקינות בדם וללא תסמיני היפוגליקמיה, לאחר 6 חודשים ו-12 חודשים.

ממצאי המחקר תומכים במקומה של אבלציה בהנחיית אולטרה-סאונד אנדוסקופי לטיפול בחולים עם אינסולינומה בלבלב.

 

מתוך אתר ResearchSquare

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה