סטודנטים

חסר ויטמין D מלווה בפרוגנוזה גרועה יותר של חולים עם מלנומה (מתוך כנס ה-EADV)

בחולים עם מלנומה ועם חסר ויטמין D שיעורי ההישרדות הכוללים הרבה יותר נמוכים, בהשוואה לחולים עם רמות ויטמין D תקינות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי ה-31 מטעם ה-European Academy of Dermatology and Venereology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הראו כי רמות ויטמין D עשויות להשפיע על סיכויי ההישרדות הכוללים באופן כללי בחולי סרטן. רמות נמוכות של הוויטמין נקשרו עם מדדים פתולוגיים של מלנומה, דוגמת עובי הגידול, עדות לכך שלא רק ההישרדות של החולים מושפעת מחסר וויטמין D.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 264 חולים עם אבחנה של מלנומה פולשנית, אשר טופלו בבית חולים בברצלונה בין ינואר 1998 ועד יוני 2021. הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר עמד על 57 שנים והם היו במעקב לאורך חציון של 6.7 שנים.

בכל החולים שנכללו במחקר הושלמה בדיקת רמת ויטמין D לאחר אבחנה של מלנומה; באלו עם רמות ויטמין D נמוכות מ-10 ננוגרם/מ”ל נקבעה אבחנה של חסר ויטמין D, בעוד שבאלו עם רמות של 10 ננוגרם/מ”ל ומעלה נקבע כי רמות הוויטמין תקינות או לא-מספקות.

שונות עונתית ברמות ויטמין D הוגדרה כערפלן אפשרי, אך החוקרים מציינים כי תועד פיזור דומה של מדידות בין אוקטובר עד מרץ ובין אפריל עד ספטמבר.

ניתוח חד-משתני ורב-משתני הראה כי חסר ויטמין D קשור בקשר בלתי-תלוי עם ההישרדות הכוללת של החולים, עם יחסי סיכון של 2.34 ו-2.45, בהתאמה.  גורמים מנבאים אחרים כללו מדד Breslow גבוה יותר, כמו גם גיל מבוגר יותר ומין.

החוקרים מדגישים כי למרות שייתכן ויומלץ על שינויים תזונתיים או נטילת תוספים, אין עדות אמיתית התומכת בהעלאת רמות ויטמין D ודרושים מחקרים פרוספקטיביים בנושא.

 

מתוך כנס ה-EADV

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה