סטודנטים

יחס פוספט-קריאטינין בשתן עשוי לנבא את הפרוגנוזה בחולים ללא מחלת כליות כרונית (Journal of Renal Nutrition)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Renal Nutrition מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר משמעותי בין יחס פוספט:קריאטינין ובין תמותה במטופלים ללא מחלת כליות כרונית ומדד זה עשוי לשמש כמנבא של סיבוכים באוכלוסייה זו. יתרה מזאת, לא תוארה קורלציה בין יחס פוספט:קריאטינין בשתן ובין תמותה מכל-סיבה או תמותה קרדיווסקולארית בכלל המדגם.

 החוקרים השלימו מחקר עוקבה תצפיתי שכלל 10,014 משתתפים בגיל חציוני של 50 שנים (46% גברים) ממחקר Australian Diabetes, Obesity and Lifestyle Study. המשתתפים השלימו שאלונים דמוגרפיים וכן נאספו דגימות דם ושתן בביקורי מעקב.

 התוצאים העיקריים של המחקר היו שיעורי תמותה מכל-סיבה ושיעורי תמותה קרדיווסקולארית.

 לאורך חציון מעקב של 16.9 שנים, 1,735 משתתפים הלכו לעולמם. בכלל המדגם, ממוצע יחס פוספט-קריאטינין הממוצע עמד על 1.38 מילימול/מילימול. במודלים חד-משתניים תועדה קורלציה בין יחס פוספט:קריאטינין בשתן ובין תמותה מכל-סיבה ותמותה קרדיווסקולארית, אך לא זוהה קשר משמעותי במודלים רב-משתניים.

 כאשר החוקרים בחנו את הנתונים בחולים ללא מחלת כליות כרונית, הם זיהו קורלציה מובהקת סטטיסטית בצורת J בין ממוצע יחס פוספט:קריאטינין בשתן ובין תמותה מכל-סיבה. בדומה, ריכוז פוספט בשתן לבדו היה בקורלציה עם סיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה.

 החוקרים מסכמים וכותבים כי דגימת שתן לקביעת יחס פוספט:קריאטינין בשתן עשויה לשמש כסמן להפרשה יומית של פוספט בשתן וממצאי המחקר מצביעים על קשר עם הסיכון לתמותה מכל-סיבה בנבדקים ללא מחלת כליות כרונית. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא כאשר במידה ואלו יאשרו את ממצאי המחקר, אזי יחס פוספט:קריאטינין בשתן יוכל לשמש ככלי פשוט נוסף להערכת הסיכון למחלות לב וכלי דם ותמותה.

 

Journal of Renal Nutrition, 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה