סטודנטים

בחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית לאחר תסמונת כלילית חדה סיכון מוגבר לאירועים כליליים גם עם טיפול בסטטינים (Circulation)

בחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית (FH או Familial Hypercholesterolemia) המאושפזים בשל תסמונת כלילית חדה סיכון גבוה יותר מכפליים להישנות אירוע כלילי, גם תחת טיפול בסטטינים במינון גבוה, בהשוואה לחולים ללא היפרכולסטרולמיה משפחתית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Circulation.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 4534 חולים שלקחו חלק במחקר SPUM-ACS (Special Program University Medicine-Acute Coronary Syndromes), מחקר פרוספקטיבי להערכת חולים מאושפזים בשל תסמונת כלילית חדה בשווייץ.

מהנתונים עלה כי ישנו תת-אבחון של היפרכולסטרולמיה משפחתית, אך החוקרים קובעים כי בהחלט לא מדובר במחלה נדירה בקרב חולים עם תסמונת כלילית חדה. השכיות עשויה להגיע עד 5.5%, שיעור גבוה פי עשר בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

שיעורי הימצאות של 2.5% מבוססים על ההגדרה האחרונה של ה-AHA (American Heart Association) לשילוב ערכי LDL מעל 190 מ”ג/ד”ל עם סיפור משפחתי של קרוב משפחה מדרגה ראשונה עם מחלה כלילית מוקדמת; שיעורי ההימצאות הגיעו ל-5.5% על-בסיס הגדרת Simon Broome עם ערכי כולסטרול כולל מעל 290 מ”ג/ד”ל או LDL מעל 190 מ”ג/ד”ל וסיפור משפחתי או אישי של מחלה כלילית מוקדמת.

זוהו עוד 18.2% מקרים אפשריים של היפרכולסטרולמיה משפחתית ו-1.6% מקרים סבירים/דפיניטיביים של היפרכולסטרולמיה משפחתית לפי הגדרת Dutch Lipid Clinic, המבוססת גם על רמות LDL ביחד עם היסטוריה אישית או משפחתית של מחלה כלילית מוקדמת.

על-פי הגדרות ה-AHA, Simon Broome ו-Dutch Lipid Clinic, ערכי כולסטרול כולל באשפוז עמדו על 270.7, 274.6 ו-224.3 מ”ג/ד”ל, בהתאמה, וערכי LDL עמדו על 224.3, 224.3 ו-166.3 מ”ג/ד”ל, בהתאמה.

במהלך השנה לאחר השחרור מאשפוז תועדו 153 מקרי תמותה, 217 חולים אובחנו עם אוטם לבבי פטאלי או לא-פטאלי ו-275 חולים אובחנו עם אירוע קרדיווסקולארי.

שיעור אירועים כליליים וקרדיווסקולאריים היה דומה בחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית וללא היפרכולסטרולמיה משפחתית, למרות שחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית היו צעירים בעשר שנים.

עם זאת, לאחר ניתוח רב-משתני כולל גיל, בחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית תועד סיכון גבוה יותר משמעותית להישנות אירועים כליליים, בהשוואה לחולים ללא היפרכולסטרולמיה משפחתית.

באשר לאירועים קרדיווסקולאריים, מובהקות סטטיסטית זוהתה רק עם הגדרת Simon Broome (יחס סיכון של 2.49, p=0.046).

מהממצאים עולה כי אשפוז בשל תסמונת כלילית חדה מספקת הזדמנות טובה מאוד לסקירה וזיהוי חולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית.

Circulation 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה