סטודנטים

הטיפול בעייפות חמורה בחולי סרטן מתקדם (Journal of Clinical Oncology / Supportive Care in Cancer)

במאמר שפורסם ב-Journal of Clinical Oncology מצאו קבוצת חוקרים מהולנד כי ניתן להקל על מצב של עייפות כללית במטופלים עם סרטן מתקדם בעזרת טיפול בסימפטומיםהמלווים את המחלה כמו כאב, הקאה, שלשול, חוסר תאבון ובחילה, גם בלי לטפל בעייפות עצמה.

החוקרים חילקו את המשתתפים באופן אקראי ל-2 קבוצות,כש- 76 מטופלים קיבלו פרוטוקול של טיפול שהותאם עבורם (patient-tailored treatment) ו-76 מטופלים קיבלו טיפול רגיל, בסה”כ 152 משתתפים. במהלך עשרה שבועות, השתתפו החולים בקבוצת הטיפול בארבע פגישות, בהן עברו תשאול על ידי אחות לגבי תשעה תסמינים שכיחים מהם סובלים חולי סרטן. אם סבלו מתסמינים כלשהם בדרגה בינונית או גבוהה, הרופא המטפל רשם להם טיפול מתאים לפי ההנחיות ההולנדיות לטיפול תומך. למטופלים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי לא נערכה בקרה צמודה על תסמינים מלווים, והם ביקרו במרפאה לפי פרוטוקול הטיפול הרגיל שם טופלו בעצת הרופאים המטפלים.

בקבוצת הטיפול המותאם אישית ניכר שיפור משמעותי במהלך תקופת המחקר במדד העיקרי שבדק עייפות כללית, בעיקר לאחר כחודש. ההשפעה לאחר כחודשיים היתה משמעותית אבל פחותה משצפו החוקרים. הם מציינים כי למרות זאת, כל שיפור בעייפות הכללית במטופלים היא רלוונטית עבור המטופלים, שמתקשים למצוא לה מזור בדרך כלל ומדגישים את חשיבות הטיפול התומך כחלק מהטיפול בעייפות הקשורה למחלת הסרטן. השיפור במצב העייפות של המטופלים הביא גם לתוצאות שניוניות חיוביות, כמו שיפור במצב של פעילות ירודה בשל העייפות או במוטיבציה נמוכה, ואף בחרדה שחשו המטופלים. לשם הצלחת הטיפול מציינים החוקרים את חשיבותו של מעקב שיטתי אחר תסמיני המטופלים.

מחקר קטן נוסף שנערך גם הוא בקרב מטופלים בסרטן מתקדם שסבלו מעייפות הקשורה למחלה, מצא כי רק מדי פעם מוצע למטופלים הללו טיפול שאיננו פרמקולוגי להקלת העייפות. המחקר נערך בקרב 160 מטופלים עם סרטן ריאה, שד, מעי גס או ערמונית מתקדם שסבלו מעייפות ועייפות חמורה, כשגיל החולים הממוצע היה 67 שנים, וציון העייפות הממוצע שדווח על ידיהם היה 6.4.

החוקרים מצאו כי רק אחוז קטן מבין המשתתפים קיבל ייעוץ לטיפול שאיננו תרופתי, כמו לבצע יותר פעילות גופנית או לנסות התערבות פסיכולוגית כדי להקל על מצב העייפות. לדברי החוקרים, מצב של עייפות חמורה לא פוגע רק באיכות חיים, אלא גם מביא לירידה בהשרדות; החוקרים טוענים בתוקף כי חולי סרטן לא מקבלים טיפול מספק בבעיה זו, על אף שהנחיות לטיפול בעייפות הקשורה לסרטן כוללות טיפולים התנהגותיים שונים. הם מציינים שיותר מטופלים שסבלו מסרטן השד קיבלו ייעוץ לטיפול התנהגותי פסיכולוגי (קרוב ל-50%) לעומת אחוזים נמוכים בהרבה בחולי סרטן ריאות, מעי גס או ערמונית. לדידם, תרגילים התנהגותיים היו יכולים לשפר את מצב העייפות של חולים אלה וכן את איכות חייהם.

לאבסטרקט ב- J Clin Oncol

לאבסטרקט ב-Support Care Cancer

לכתבה במדסקייפ

.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה