סטודנטים

אופן ההשפעה של אכילה לא-מסודרת על המטבוליזם בגוף (Proceedings of the National Academy of Sciences)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש שהדגימו חשיבות לחלבון בשם PKCγ (Protein Kinase C Gamma) לו תפקיד קריטי באיפוס השעון הביולוגי כאשר חלים שינויים בהרגלי האכילה.

לדברי החוקרים, ידוע כי הפסקה זמנית באכילה עשויה לאפס את השעון הביולוגי במספר רקמות, וכך להביא לשינויים פיזיולוגיים והתנהגותיים. עם זאת, לא ידוע רבות אודות המנגנון המולקולארי האחראי לכך. הם כותבים כי אנשים הסובלים מיעפת (Jet-Lag), באלו העובדים במשמרות לילה ובאלו שפשוט אוהבים לאכול בלילה, חל שיבוש ב”שעון המזון” בגוף, שהוא אוסף של גנים ומולקולות האחראיים למטבוליזם התקין בגוף.

החוקרים מצאו כי הפסקה זמנית באכילה במהלך שעות היום הפחיתה את פעילות בשעת לילה מאוחרת בעכברים נורמאלים, אך לא בעכברים הומוזיגוטיים לחסר PKCγ. מבדיקות מולקולאריות עלה כי ל- PKCγ השפעה המתווכת ע”י הפסקת אכילה בדפוסי הפעילות בקורטקס המוח וכי הפסקת אכילה לא הביא לשינוי משמעותי בשעתוק של הגנים בהעדר PKCγ.

ל- PKCγ השפעה על השעון המולקולארי, המתווכת לפחות בחלקה ע”י ייצוב המרכיב המרכזי של השעון, BMAL1 (Brain and Muscle Aryl hydrocarbon receptor nuclear translocator Like 1) .

החוקרים כותבים כי הבנת המנגנון המולקולארי של ההשפעה של אכילה בשעות לא-רגילות במהלך היום על הסנכרון של השעון בגוף, עשויה לסייע בפיתוח טיפולים טובים יותר להפרעות הקשורות בתסמונות אכילה לילה, עבודה במשמרות ויעפת.

Proceedings of the National Academy of Sciences

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה