סטודנטים

פרמקולוגים מטילים ספק בקיום של עמידות לאספירין (Circulation)

קבוצת פרמקולוגים טוענת במאמר חדש שפורסם בכתב העת Circulation   כי עמידות לאספירין הינה תופעה שכמעט ואינה קיימת. במחקר שכלל 400 משתתפים בריאים, הם מצאו כי מה שנראה היה כעמידות לאספירין, נבע פשוט משחרור מושהה של התרופה מתכשיר מצופה.

השלכות הממצאים נוגעות לנדירות התופעה של עמידות לאספירין, ועל בסיס ממצאי המחקר, אין מקום להמליץ על בדיקות שגרתיות לעמידות לאספירין, מאחר שהסיכוי לכך הוא קטן מאוד.

למרות שהחוקרים מודעים לכך שהמחקר כלל משתתפים בריאים, לדבריהם במידה ויחזרו על הניסוי בחולים עם מחלות לב וכלי דם אזי תחושת השטן היא כי עדיין לא תהיה עדות לעמידות לאספירין. כמובן, כאשר בוחנים חולים עם מחלה, ישנן סיבות רבות בגינן הם עשויים שלא להגיב לאספירין.

מדגם המחקר כלל 400 מתנדבים בגילאי 18-55 שנים, כולם בריאים ולא מעשנים. תחילה בחנו החוקרים את התגובה למנה פומית יחידה של אספירין במינון 325 מ”ג; 40 קיבלו טיפול באספירין בשחרור-מיידי והתגובה שלהם נבחנה שמונה שעות לאחר הטיפול (קבוצה 1); 210 נטלו אספירין מצופה והתגובה שלהם נבחנה לאחר שמונה שעות (קבוצה 2); יתר 150 המטופלים נטלו אספירין מצופה והתגובה שלהם נבחנה לאחר ארבע שעות (קבוצה 3).

כל 40 הנבדקים שנטלו אספירין בשחרור-מיידי הגיבו לטיפול, כפי שנקבע לפי ירידה של למעלה מ-60% בהצטברות טסיות . בקבוצה השנייה, המשתתפים נבחנו שמונה שעות לאחר מתן אספירין מצופה, כאשר 17% הוגדרו כלא-מגיבים (או עמידים לאספירין), כאשר בקבוצה השלישית שיעור זה עמד על 49%.

עם אספירין מצופה זוהה אחוז גבוה של לא-מגיבים, אך הממצא היה תלוי כולו במועד הבדיקה. לכן, ייתכן כי ההסבר הוא פרמקוקינטי, מהירות הספיגה, שהיא מעשה איטית עם תכשיר מצופה.

הציפוי האנטרי נועד להשהות את השחרור של אספירין עד שיגיע למעי הדק, במטרה לסייע לסבילות מערכת העיכול. כתוצאה מכך, במידה והערכת תגובתיות הטסיות נעשית רק מספר שעות לאחר נטילת אספירין מצופה, לא מפתיע כי הבדיקות יצביעו על תגובתיות ירודה.

החוקרים המשיכו ובחנו בשנית את כל המשתתפים שנראה היה כי עמידים לאספירין עם מתן תכשיר מצופה בשני שלבים נוספים. בשלב השני, 108 משתתפים שלא הגיבו לאספירין בשלב הראשון ו-149 משתתפים שהגיבו לטיפול (ששימשו כביקורות) המשיכו למרווח זמן ללא טיפול והם נבדקו שוב עם אספירין במינון של 325 מ”ג.

המשתתפים קיבלו אותו סוג של אספירין שניתן להם בשלב הראשון; המגיבים מכל הקבוצות וטופלו באספירין בשחרור-מיידי במידה וקיבלו טיפול זה בשלב הראשון או באספירין מצופה במידה וקיבלו טיפול זה בשלב הקודם. המשתתפים נבדקו באותן נקודות זמן (ארבע או שמונה שעות לאחר נטילת הטיפול) כפי שנעשה בשלב הראשון.

כל המגיבים לאספירין בשחרור-מיידי הגיבו שוב בשלב השני.

חלק מהמטופלים שנטלו אספירין מצופה והגיבו בשלב הראשון לא הגיבו בשלב השני. מנגד, חלק גדול מהמשתתפים עם עמידות לאספירין בשלב הראשון (כולם נטלו אספירין מצופה) הגיבו לטיפול בשלב השני, גם בו נטלו אספירין מצופה. ממצאים אלו אינם תומכים בפנוטיפ של עמידות לאספירין.

לסיום, בשלב השלישי, החוקרים התמקדו בכל המשתתפים שלא הגיבו פעמיים בשני השלבים הראשונים (27 מתנדבים), אז ניתן להם טיפול באספירין במינון נמוך של 81 מ”ג, כל יום למשך שבוע, במטרה לחקות טיפול מניעתי אופייני באספירין. 25 המגיבים תאמו בגיל ומין לביקורות ונטלו אותו משטר טיפול בדיוק.

רק משתתף אחד מבין 27 הלא-מגיבים לא הגיב לטיפול באספירין מצופה בשלב זה, כאשר שני מגיבים אחרים ששימשו כביקורות זוהו בהמשך כבעלי עמידות לאספירין. החוקרים הסבירו כי בדיקת הטסיות של שלושת משתתפים אלו הציעה כי הם לא נטלו את הטיפול התרופתי כפי שהודרכו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי העמידות לטיפול באספירין היא נדירה. המחקר לא הצליח לזהות מקרה אחד של עמידות אמיתית לתרופה. עמידות מדומה, המשקפת ספיגה מושהית ומופחתת של התרופה, מסבכת את הטיפול באספירין מצופה אך לא אספירין בשחרור-מיידי.

Circulation 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • אחד מכל עשרה חולים הסובל מכאב כרוני עלול לפתח הפרעת שימוש באופיואידים (Addiction)

    אחד מכל עשרה חולים הסובל מכאב כרוני עלול לפתח הפרעת שימוש באופיואידים (Addiction)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Addiction עולה כי קרוב ל-10% מהחולים עם כאב כרוני תחת טיפול באופיואידים עלול לפתח הפרעת שימוש באופיואידים, כאשר ב-30% ישנם סימנים ותסמינים של תלות, ממצאים המדגישים את החשיבות של ניטור אחר מטופלים אלו וגישות חליפיות לטיפול בכאב. החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שכללה נתונים ממאגר MEDLINE, Embase ו-PsycINFO לזיהוי מחקרים […]

  • ההשפעה של ערכי סף של פריטין על שיעורי אבחנת חסר ברזל (JAMA Netw Open)

    ההשפעה של ערכי סף של פריטין על שיעורי אבחנת חסר ברזל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי ערכי סף של פריטין של 30 ננוגרם/מ”ל ו-45 ננוגרם/מ”ל מלווים בשיעורים גבוהים יותר של אבחנת חסר ברזל, בהשוואה לערכי סף של 15 ננוגרם/מ”ל במבוגרים עם אנמיה וללא אנמיה. החוקרים התבססו על נתונים מפרויקט FIRE (או Family Medicine Research Using Electronic Medical Records) בשווייץ וכללו 255,351 […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר טיפול קו-ראשון במשלב Lazertinib עם Amivantamab כנגד NSCLC (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר טיפול קו-ראשון במשלב Lazertinib עם Amivantamab כנגד NSCLC (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי א(Food and Drug Administration) אישר את משלב Lazertinib עם Amivantamab כקו-טיפול ראשון במבוגרים עם סרטן ריאות מתקדם-מקומית או גרורתי מסוג NSCLC (או Non Small Cell Lung Cancer) עם מוטציות EGFR מוכחות בבדיקה המאושרת ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי. מדובר באישור הראשון של Lazertinib. הטיפול ב- Amivantamab אושר לראשונה ע”י מנהל המזון […]

  • האם טיפול בהידראה משפיע על הרזרבה השחלתית בנשים עם אנמיה חרמשית? (Blood Advances)

    האם טיפול בהידראה משפיע על הרזרבה השחלתית בנשים עם אנמיה חרמשית? (Blood Advances)

    טיפול ב-Hydroxyurea (הידראה) אינו מפחית משמעותית רזרבה שחלתית בבנות ונשים עם מחלת אנמיה חרמשית ולכן ייתכן ואין צורך בטיפולים לשימור פוריות בטרם התחלת הטיפול התרופתי באוכלוסייה זו, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Blood Advances. המחקר כלל מספר מרכזים בצרפת והחוקרים בחנו את רקמת השחלות של 76 בנות ונשים צעירות עם אנמיה חרמשית, שעברו […]

  • טיפול בסטרואידים במינון נמוך מפחית את הסיכון לגלאוקומה בילדים (Acta Ophthalmologica)

    טיפול בסטרואידים במינון נמוך מפחית את הסיכון לגלאוקומה בילדים (Acta Ophthalmologica)

    טיפול בגלוקוקורטיקואידים במינון נמוך לאחר ניתוח קטרקט מפחית את הסיכון לגלאוקומה משנית בילדים עם מקטע אקסיאלי ארוך יותר לאורך חמש שנים, בהשוואה לטיפול בגלוקוקורטיקואידים במינון גבוה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Acta Ophthalmlogica. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין מינון גלוקוקורטיקואידים לאחר-ניתוח ובין התפתחות גלאוקומה משנית לאחר ניתוח קטרקט בילדים. […]

  • מהיסוס לחיסון: התמודדות עם היסוס להתחסן (Pharmacy Times)

    מהיסוס לחיסון: התמודדות עם היסוס להתחסן (Pharmacy Times)

    כדי להתכונן למגפה ויראלית נוספת, על הרוקחים להיות מוכנים להתמודד עם היסוס להתחסן, כך עולה ממאמר על תפקיד הרוקחים בהתמודדות עם חשש להתחסן שפורסם ב- Pharmacy Times. יהונתן ניסן משתף את המאמר בהמלצתו של פרופ’ אייל שוורצברג.

  • האם מעכבי SGLT-2 מספקים הגנה טובה יותר לכבד ממעכב DPP-4 בחולים עם סוכרת מסוג 2? (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    האם מעכבי SGLT-2 מספקים הגנה טובה יותר לכבד ממעכב DPP-4 בחולים עם סוכרת מסוג 2? (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כבד שומני על-רקע הפרעה מטבולית, הסיכון לסיבוכים בכבד דומה עם טיפול בתרופות ממשפחת מעכבי DPP-4 או מעכבי SGLT-2, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עלו דיווחים שהציעו כי מעכבי SGLT-2 עשויים להגן על חולים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כבד […]

  • טיפול ב-Elinzanetant עשוי להקל על תסמיני מנופאוזה (JAMA)

    טיפול ב-Elinzanetant עשוי להקל על תסמיני מנופאוזה (JAMA)

    טיפול ב- Elinzanetant הפחית משמעותית את תדירות וחומרת תסמינים וזומוטוריים בנשים לאחר-מנופאוזה, כאשר התרופה לוותה בשיפור הפרעות שינה ואיכות חיים על-רקע מנופאוזה, לצד פרופיל בטיחות חיובי, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA. החוקרים השלימו שני מחקרים אקראיים, כפלי-סמיות, מבוקרי-פלסבו, בשלב 3 (OASIS 1 ו-OASIS 2) לאורך 77 אתרים בארצות הברית, אירופה, קנדה וישראל. […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה