סטודנטים

טיפול בוויטמין D משפר כאב לא-ספציפי ממקור שריר-שלד (Ann Fam Med)

חוקרים מהולנד מדווחים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תוספי וויטמין D עשויים להביא לשיפור בכאב לא-ספציפי ממקור שריר-שלד במהגרים לא-מערביים.

לדברי החוקרים, רופאים  המטפלים בחולים עם כאב ממושך ובלתי-ספציפי, ממקור שריר-שלד, יש לבדוק את רמות וויטמין D ובמידה והרמות נמוכות יש לנסות טיפול בתוספי וויטמין D.

החוקרים בחנו את ההשפעות של וויטמין D במינון-גבוה (150,000 יחידות) על תסמיני שריר-שלד ב-79 מהגרים לא-מערביים (בעיקר מהמזרח התיכון, טורקיה, צפון אפריקה  וסומאליה).

החוקרים חולקו תחילה באקראי לטיפול בוויטמין D או פלסבו. לאחר שישה שבועות, אלו שחולקו תחילה לוויטמין D חולקו באקראי להמשך טיפול בוויטמין D או פלסבו, ואלו שחולקו תחילה לפלסבו קיבלו כולם וויטמין D במינון גבוה.

לאחר ששת השבועות הראשונים, שיעור גבוה יותר משמעותית של חולים בקבוצת הטיפול דיווחו על שיפור בכאב (34.9% לעומת 19.5%). כמו כן, לאחר שישה שבועות, שיעור גבוה יותר משמעותית של חולים שנטלו וויטמין D דיווחו על שיפור ביכולתם לעלות מדרגות (21% לעומת 8.4%, p=0.008).

השיפורים במדדי VAS (Visual Analog Scale) לכאב ויכולת עליה במדרגות לא היו שונים משמעותית בין הקבוצות.

לא תועדו תופעות לוואי עם טיפול בתוספי וויטמין D במינון גבוה.

שישה שבועות בתוך המחקר, הריכוז הממוצע של וויטמין D עלה מ-20 ל-63.5 ננומול לליטר. לאחר 12 שבועות, הערך הממוצע צנח מתחת ל-40 ננומול לליטר. תוצאות אלו הובילו את החוקרים לשער כי המינון של וויטמין D עשוי להיות נמוך מדי להשגת ההשפעה הרצויה המלאה.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Ann Fam Med 2012;10:547-555

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה