סטודנטים

פעילות אירובית מקלה על עייפות עקב ממאירויות של השד והערמונית (Cochrane Database Syst Rev)

הליכה פעילות גופנית

פעילות אירובית עשויה להקל על עייפות על-רקע ממאירות של השד ושל הערמונית, הן במהלך הטיפול והן לאחריו, כך לפי סקירה מעודכנת שפורסמה ב-Cochrane Database of Systematic Reviews.

מהממצאים עולה כי פעילות אירובית נחשבת אחד המרכיבים להקלה על עייפות. בעבר, חולי סרטן רבים קיבלו המלצה לנוח בכדי להקל על העייפות שלהם. כיום, גישה זו אינה-מקובלת, מאחר שחוסר פעילות מובילה לדלדול שרירים ואובדן סיבולת לב-ריאה, עם החמרת העייפות.

בסקירה נכללו 56 מחקרים וכ-4,000 חולים, והיא נשענת על סקירה קודמת שערכו אותם חוקרים להערכת ההשפעות של פעילות גופנית אירובית.

הסקירה המעודכנת כללה 28 מחקרים מהסקירה המקורית ו-28 מחיפוש ספרותי מעודכן, עם נתונים אודות קרוב ל-1,500 חולים שלקחו חלק באימונים אירוביים וכ-1,200 ביקורות.

למרות שהמשתתפים אובחנו עם מחלות ממאירות שונות, חלק גדול מהמחקרים בחנו ממאירויות של השד. האימונים הגופניים נערכו הן במהלך הטיפול והן לאחר הטיפול בממאירות. משך ההתערבות נע בין שלושה שבועות לשנה אחת, וכלל פעילות אירובית, אימוני תנגודת או תרגילי גמישות.

אופן ההתערבות השתנה באופן נרחב, מתרגילים ביתיים לתרגילים תחת השגחה, ועוצמת התרגילים נעה בין משטרי אימון בקצב אישי ועד משטרים שכללו ניטור של קצב הלב וקליטת חמצן. כמו כן, הייתה שונה רבה בתדירות ומשך האימונים.

באשר לעייפות, שנבחנה באמצעות מגוון מדדים במחקרים השונים, לפעילות אירובית דוגמת הליכה ורכיבה הייתה תועלת מובהקת סטטיסטית על-פני העדר כל פעילות גופנית.

הכותבים מדגישים כי אין להתייחס לממצאי הסקירה לבדה. מגוון התערבויות לא-תרופתיות עשויות להיות יעילות גם כן. התערבויות שניתן לשלב עם פעילות גופנית כוללות טיפולים פסיכו-סוציאליים, ניהול מצבי דחק, טיפול תזונתי וטיפול שינה.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לקבוע את המרכיבים היעילים ביותר בפעילות גופנית להקלה על עייפות, כולל פעילות משולבת הכוללת תרגילים אירוביים ואימוני תנגודת, תדירות ומשך כל אימון כזה ועוצמת האימונים.

Cochrane Database Syst Rev. 2012;11:CD006145

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה