סטודנטים

מה בין רמות וויטמין D ובין אוסטיאוארתריטיס של הברכיים? (Arthritis Rheum)

בכתב העת Arthritis & Rheumatism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי חסר וויטמין D הינו גורם סיכון אפשרי לכאבי ברכיים על-רקע אוסטיאוארתריטיס באמריקאים-אפריקאים.

החוקרים ערכו מחקר תצפיתי במהלכו 94 מבוגרים השלימו שאלונים ועברו בדיקות סנסוריות לגירוי חום וכאב מכאני, בתקופה שבין ינואר 2010 ועד אוגוסט 2011. מדגם המחקר היה מורכב ברובו מנשים (75%), בגיל ממוצע של 55.8 שנים 45 מהמשתתפים היו שחורים ו-49 היו לבנים.

החוקרים אספו דגימות דם לרמות וויטמין D בתחילת הבדיקות הסנסוריות והערכת כאב מפרקי באמצעות מדד WOMAC (Western Ontario and McMaster Universities Index of Osteoarthritis). הם מדדו את סף הכאב לחום כאשר התחושה הפכה לראשונה לכואבת, והסבילות לכאב כאשר הכאב הגיע לרמות שלא ניתן היה עוד לסבול את הכאב.

החוקרים מצאו כי ב-38 מבין 45 משתתפים במחקר (84%) רמות וויטמין D היו נמוכות מהרמה המומלצת של 30 ננוגרם למ”ל, זאת בהשוואה ל-25 מבין 49 לבנים (51%). במשתתפים שחורים רמות הוויטמין עמדו בממוצע של 19.9 ננוגרם למ”ל (חסר וויטמין D), זאת בהשוואה לממוצע של 28.2 ננוגרם למ”ל בלבנים (רמה לא-מספקת).

בהערכה ראשונית זיהו החוקרים את הברכיים הכואבות ביותר ששימשו להשוואה. במשתתפים שחורים מדד WOMAC עמד ממוצע על 41.5, בהשוואה ל-29.4 במשתתפים לבנים, עדות לכך ששחורים סבלו יותר מכאב, נוקשות ומגבלה גופנית. במשתתפים שחורים תועדה גם רגישות מוגברת לגירויי כאב, בהשוואה למשתתפים לבנים.

לאחר תקנון לגיל, מין, מדד מסת גוף ותסמיני דיכאון, החוקרים מצאו כי למרות שלא זוהה קשר מובהק בין רמות וויטמין D ובין מדד WOMAC בכללותו, זוהה קשר בין רמות נמוכות של הוויטמין ובין סף נמוך יותר לגירוי חום בברך ובאמה באותו צד, כמו גם סף נמוך יותר לגירוי לחץ בברך ובאמה באותו צד. עם זאת, לא תועדה קורלציה בין רמות וויטמין D ובין סבילות לכאב על-רקע גירוי חום.

החוקרים כותבים כי אין מנגנון ביולוגי או פסיכולוגי המספק הסבר לקשר בין רמות נמוכות של וויטמין D ובין מצבי כאב כרוניים. בכוונתם לערוך מחקרים נוספים במטרה לבחון אם שיפור רמות הוויטמין במבוגרים ישפיעו על תחושת הכאב הכרוני.

Arthritis Rheum. Published online November 7, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה