סטודנטים

ההשפעה על הרגלי התזונה של אספקה חופשית של פירות בבתי ספר (Am J Clin Nutr)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי ילדים בנורבגיה הלומדים בבתי ספר בהם פירות זמינים ללא עלות, נהגו לצרוך חטיפים לא-בריאים (ג’אנק פוד) בתדירות נמוכה משמעותית ושתו פחות משקאות קלים, בהשוואה למצב שהיה מקובל קודם לכן. עוד עולה מהמחקר כי ילדים ממשפחות עוני זכו לתועלת הרבה ביותר.

החוקרים כותבים כי למרות שתוכניות המעודדות צריכת פירות מביאות להגדלת צריכת הפירות בילדים, לא היה ברו אם הילדים פשוט הוסיפו את הפירות לחטיפים שכבר אכלו. מחקרים קודמים הדגימו עליה בצריכת הפירות עם הצעת פירות ללא-עלות, אך מהמחקר הנוכחי עולה גם כי חלה ירידה בצריכת ג’אנק פוד.

החוקרים שלחו שאלונים לכ-1,300 תלמידים בכיתה ו’ וכיתה ז’ ב-27 בתי ספר ברחבי נורבגיה הראשון בשנת 2001 והשני בשנת 2008.

בשנת 2001, לפני שבתי הספר החלו בתוכניות לעידוד צריכת פירות, הילדים אכלו בממוצע 6.6 חטיפים לא-בריאים בשבוע (כולל משקאות קלים, סוכריות וטוגנים).

בשנת 2008, חמישה בתי ספר יישמו את תוכנית חלוקת פירות ללא-עלות, 10 בתי ספר לקחו חלק בתכנית לחלוקת פירות ו-12 בתי ספר לא נקטו כל יוזמה בנוגע לחלוקת פירות במסגרת בית הספר.

בשלב זה, ילדים בכל בתי הספר דיווחו כי אכלו פחות ג’אנק פוד (ממוצע של 4.4 פעמים בשבוע). החוקרים מדווחים כי הירידה הכוללת משקפת את היוזמה הארצית להפחתת משקאות ומזונות עתירי סוכר. בנוסף, ההשפעות השליליות האפשריות של תוספי סוכר בתקופת זמן זו זכו להד תקשורתי נרחב.

למרות זאת, בילדים בבתי ספר שהשתתפו בתוכנית להפצת פירות ללא-עלות נרשמה ירידה גדולה יותר בכמות הג’אנק פוד שאכלו, בהשוואה לבתי ספר בהם לא הייתה תוכנית רשמית בנושא. לדוגמא, ילדים שלמדו בבתי ספר בהם פירות חולקו ללא עלות, אכלו פחות 2.8 חטיפים בשבוע בשנת 2008, בהשוואה למקביליהם בשנת 2001. להשוואה, ילדים בבתי ספר ללא תוכנית בנושא אכלו כמות קטנה ב-1.5 של חטיפים בשנת 2008, בהשוואה לשנת 2001.

כאשר החוקרים בחנו את הרקע המשפחתי של הילדים, הם מצאו כי ילדים להורים ללא השכלה גבוהה צרכו לרוב כמות גדולה יותר של ג’אנק פוד, בהשוואה לאחרים, אך באוכלוסיה זו גם נרשמה הירידה הגדולה ביותר בצריכת החטיפים (ירידה מצריכת חטיפים לא-בריאים 7.3 פעמים בשבוע בשנת 2001 ל-4 פעמים בשבוע בשנת 2008).

החוקרים מתכוונים לערוך מחקרים נוספים במטרה להבין כיצד שינויים אלו משפיעים על הסיכון של הילדים להשמנת-יתר.

Am J Clin Nutr 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה