סטודנטים

תכשירי ARB למניעת משקעי עמילואיד במוח (Arch Neurol.)

מתוצאות מחקר חדש עולות עדויות לפיהן טיפול בתכשירי ARB (Angiotensin Receptor Blocker) עשוי להפחית את הסיכון למחלת אלצהיימר ע”י הפחתת משקעי עמילואיד במוח.

ממצאי המחקר מבוססים על נתונים ואוטופסיות מוחיות מ-890 חולים מ-29 מרכזי אלצהיימר בארצות הברית, ומוכיחים כי ישנה קורלציה בין טיפול ב-ARB ובין הצטברות מעטה יותר של עמילואיד ואבנורמליות הקשורה במחלת אלצהיימר, ללא תלות בגורמי סיכון אחרים לאלצהיימר.

לדברי החוקרים, למיטב ידיעתם, מדובר בעדויות הראשונות בבני אדם, לפיהן הטיפול ב-ARB עשוי להשפיע לטובה על משקעי עמילואיד.

מדגם המחקר כלל 890 חולים עם יתר לחץ דם ונתונים זמינים אודות ביופסיות מוחיות. גיל המשתתפים הממוצע בעת מותם היה 81 שנים, 43% מהם היו נשים ו-94% היו לבנים. החוקרים לא כללו חולים עם תפקוד קוגניטיבי תקין, כפי שנקבע ע”י הרופא בעת ההערכה האחרונה ואלו עם אבחנה פתולוגית של מוח תקין, כפי שנקבע ע”י נוירופתולוג.

מבין 890 החולים, 710 חולים (80%) טופלו בתרופות להפחתת לחץ דם, 133 (15%) טופלו ב-ARB ו-577 חולים (64%) טופלו בתרופות אחרות להורדת לחץ דם. יתר 180 החולים (20%) נותרו ללא טיפול.

החוקרים מדווחים כי בחולים שטופלו ב-ARB נרשמה שכיחות נמוכה יותר של אבחנה נוירו-פתולוגית של מחלת אלצהיימר. לדבריהם, הקשר בין טיפול ב-ARB וסבירות נמוכה יותר לאבחנה של מחלת אלצהיימר נותר משמעותי מניתוח מתוקן למשתנים שונים. בהשוואה לטיפול בתרופות אחרות להורדת לחץ דם, הטיפול ב-ARB לווה בירידה של 32-35% בסבירות לאבחנת מחלת אלצהיימר, בתלות בקריטריונים שהיו בשימוש. הדבר היה נכון גם כאשר החוקרים השוו חולים שטופלו ב-ARB אל מול חולים שלא טופלו.

בחולים שטופלו ב-ARB, עם או בלי אבחנה של מחלת אלצהיימר, היקף משקעי עמילואיד היה נמוך יותר משמעותית בהשוואה לחולים שלא נטלו טיפול ואלו שטופלו בתרופות אחרות להורדת לחץ דם.

Arch Neurol. Published online September 10, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה