סטודנטים

מחקר נוסף קושר בין חשיפה ל-BPA ובין מחלת עורקים כלילית חמורה (PLoS ONE)

במחקר MAGICAD (Metabonomics and Genomics in Coronary Artery Disease) החשיפה ל-BPA (Bisphenol A) הייתה גבוהה יותר בחולים עם מחלת עורקים כלילית חמורה, בהשוואה לרמות החשיפה באלו ללא מחלה כלילית. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת PLOS One, והתבססו על מחקר קודם שרמז לקשר בין מחלה כלילית ובין החשיפה לכימיקאל הנפוץ.

החוקרים בחנו את רמות BPA בשתן אל מול דרך ההיצרות הכלילית שנמדדה באמצעות בדיקה אנגיוגרפית. מדגם המחקר כלל 591 חולים במחקר MAGICAD.

ב-120 חולים לא זוהתה עדות למחלה, בעוד שב-86 זוהתה מחלה בינונית וב-385 נקבעה אבחנה של מחלה כלילית חמורה ב-1-3 כלי דם. חציון ריכוז BPA בשתן עמד על 1.28 ננוגרם למ”ל במשתתפים עם עורקים כליליים תקינים ו-1.53 ננוגרם למ”ל באלו עם מחלה כלילית חמורה.

לאחר תקנון למדד מסת הגוף, מצב סוציאלי וסוכרת, ריכוז BPA בשתן היה גבוה יותר משמעותית באלו עם מחלה כלילית חמורה, בהשוואה לאלו ללא מחלה כלילית (יחס סיכויים של 1.43, p=0.033) וגבוה יותר בחולים עם מחלה בינונית (יחס סיכויים של 1.69, P=0.061). לא זוהו הבדלים משמעותיים בריכוז BPA בשתן בין חולים עם מחלה כלילית חמורה ובין כל יתר החולים האחרים.

החוקרים דיווחו בעבר על תוצאות מחקר UK EPIC-Norfolk מהן עלה כי ריכוזים גבוהים יותר של מטבוליטים של BPA בשתן נקשרו עם סיכון גבוה יותר למחלה כלילית, ושתי סקירות מטעם ה-NHANES מצאו קשר בין BPA ובין מחלות לב וכלי דם.

המנגנון המדויק הקושר בין חשיפה ל-BPA ובין מחלה כלילית בבני אדם עדיין אינו ידוע, אך לרוב המזל, מחקרים בבני אדם מוגבלים לרוב משיקולים אתיים.

PLoS ONE 2012; 7: e43378

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה