סטודנטים

מודל סיכון לסרטן ריאות מסייע בבחירת המועמדים הטובים ביותר לבדיקת CT (מתוך Ann Intern Med)

כלי לניבוי הסיכון לסרטן ריאות שפותח ע”י חוקרים מליברפול מסייע בזיהוי מדויק של המועמדים הטובים ביותר לבדיקת CT (Computed Tomography) במינון-נמוך, כבדיקת סקירה לממאירות של הריאה, כך לפי תוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

הפוטנציאל של בדיקת CT שנתית להפחתת תמותה שנתית עקב סרטן ריאות בקרב מעשנים הודגם היטב במחקר National Lung Screening Trial, שהדגים ירידה משמעותית של 20% במקרי תמותה עקב סרטן ריאות וירידה של 6% בתמותה מכל-סיבה עם בדיקות CT במהלך שלוש שנים, בהשוואה לצילומי חזה סטנדרטיים.

עם זאת, סוגיות דוגמת עלות, ממצאים אקראיים בבדיקות CT והפוטנציאל לתוצאות חיוביות-שגויות, הגבילו את השימוש הנרחב בבדיקות סקירה ושמו דגש על הצורך בזיהוי טוב יותר של החולים בסיכון הגבוה ביותר להתפתחות ממאירות של הריאה ולכן הינם המועמדים הטובים ביותר לבדיקות סקירה.

פרויקט LLP (Liverpool Lung Project) הינו אחד ממספר מודלים להערכת סיכון שפותחו בתגובה לצורך הקיים בנושא. הוא נועד להבין את האינטראקציה בין גורמי סיכון שונים לממאירויות של הריאה ולשמש כמודל המנבא את הסיכון לסרטן ריאות לפי גורמי סיכון אפידמיולוגיים, מולקולאריים וגנטיים, ושינויים בסמנים מולקולאריים.

מעבר לגיל, מין ומשך עישון, המודל לוקח בחשבון את ההיסטוריה של דלקות ריאה, ממאירויות שאינן ריאתיות וחשיפה לאזבסט, זאת מעבר להיסטוריה המשפחתית של הנבדק.

למטרות המחקר, דיוק מודל LLP לניבוי הסיכון האבסולוטי לסרטן ריאות בתוך חמש שנים נבחן בשלושה מחקרים בלתי-תלויים: מחקר EUELC (European Early Lung Cancer), מחקר מקרה-ביקורת ארצי להערכת סרטן ריאות בשלב מוקדם שכלל 585 חולים עם ממאירות מאושרת של הריאה ו-1283 ביקורות; מחקר מקרה-ביקורת מהרווארד שכלל 1738 חולים עם סרטן ריאות ו-1184 ביקורות; ועוקבת LLPC (LLP Population-Based Cohort), שכלל 420 חולים עם סרטן ריאות ו-7232 ביקורות שגויסו מאנגליה בין השנים 1998-2008 והיו במעקב שנתי לסרטן ריאות ושיעורי התמותה.

מודל הסיכון הבחין היטב בסיכון לסרטן ריאות במחקר LLPC ובמחקר מהרווארד אך היעילות של מודל הסיכון בהערכת הסיכון במחקר EUELC הייתה מתונה בלבד. החוקרים מציינים כי הדיוק הנמוך  במחקר EUELC נובעת ככל הנראה מבחירת המקרים במדגם, כאשר רק חולים עם גידול נתיח מסוג NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer) נכללו בפרויקט.

למרות שהנתונים ממחקר הרווארד ו-LLPC מייצגים אוכלוסיות מוגדרות ועירוניות, החולים במחקר EUELC גויסו משמונה אוכלוסיות שונות, עם רמות סיכון משתנות. תערובת המקרים עשויה להשפיע על יכולת המודל להבחין בין החולים בשל הבדלים באוכלוסיות החולים, פיזור גורמי הסיכון וגורמים מנבאים.

החוקרים מציינים כי אין ספק שלעישון חשיבות רבה והינו גורם סיכון מג’ורי לסרטן ריאות. עם זאת, כ-10%-15% מהמקרים של סרטן ריאות מאובחנים בחולים שמעולם לא עישנו. קבוצה זו לרוב אינה נכללת במודלים הנוכחיים לבחירת חולים לבדיקות סקירה לסרטן ריאות, המבוססת על גורמים הקשורים בעישון ו/או היסטוריה משפחתית. מודל LLP מבטיח כי ניתן יהיה לזהות חולים לא-מעשנים בסיכון גבוה למחלה, ולהמליץ על בדיקת סקירה באמצעות CT לצורך אבחנה מוקדמת.

Ann Intern Med. Published online August 20, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה