סטודנטים

מה בין איזון הדוק של רמות הסוכר ובין הסיכון לשברי ירך בקשישים? (J Am Geriatri Soc)

מתוצאות מחקר חדש מסינגפור, שפורסמו בכתב העת Journal of the American Geriatrics Society, עולה כי איזון הדוק של רמות הסוכר בדם בקשישים עם סוכרת מסוג 2 מלווה בסיכון מוגבר לשברי ירך.

החוקרים מצאו עליה של פי שלוש בסיכון לשברי ירך עם ערכי HbA1c נמוכים מ-6%, בהשוואה לערכים של מעל 8%; באשר לערכי HbA1c בטווח 6-7%, הסיכוי לשברים היה גבוה כפליים.

אעפ”י שהסיכון המוגבר לנפילות בקשישים עם איזון הדוק של רמות הסוכר בדם תועד בעבר, זהו המחקר הראשון שהדגים קשר בין איזון הדוק של רמות הסוכר בדם ובין שברי ירך במבוגרים עם סוכרת מסוג 2.

מדגם המחקר כלל 558 קשישים, בגיל ממוצע של 77 שנים, עם סוכרת מסוג 2, שנבדקו בבית חולים בין השנים 2005-2010 בשל שבר ירך. לכל מקרה התאימו החוקרים ביקורת אחת, עם התאמה בגיל, מין, מוצא, משך סוכרת ומחלות רקע.

החוקרים כותבים כי חציון ערכי HbA1c בקבוצת המקרים היה נמוך משמעותית (6.8%) בהשוואה לביקורות (7.4%); ב-59.2% מהמקרים ערכי HbA1c עמדו על פחות מ-% ו-75.4% טופלו בסולפוניל-אוריאה.

ניתוח רב-משתנים לאחר תקנון לגיל, מין, מוצא, מחלות רקע וערפלנים אחרים, אישר כי במשתתפים עם ערכי HbA1c הסיכון לשברי ירך היה גבוה יותר. יחס הסיכויים עמד על 3.01 בחולים עם ערכי HbA1c מתחת ל-6%, בהשוואה לאלו עם ערכים של מעל 8% (p<0.001). באלו עם ערכים שנעו בטווח בין 6.1%-7% נרשם גם כן סיכון מוגבר לשברי ירך (יחס סיכויים של 2.34, P<0.001).

מספר דומה של חולים בקבוצת המקרים ובקבוצת הביקורת טופלו בסולפוניל-אוריאה ואינסולין. הטיפול במטפורמין ואקרבוז לווה בסיכון מופחת משמעותית לשברים (יחס סיכויים של 0.73 ו-0.54, בהתאמה).

החוקרים מציינים כי מטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה לא מצאה קשר בין ערכי HbA1c ובין הסיכון לשברים במספר קטן של מחקרים אפידמיולוגיים שבחנו את הקשר הנ”ל. הם בחנו את הנפילות והשברים (מעבר לאלו המערבים את עמוד השדרה) כתוצא במחקר ACCORD ולא מצאו הבדלים בין אלו שחולקו לטיפול אינטנסיבי או סטנדרטי לאיזון רמות הסוכר בדם. חציון רמות HbA1c במהלך מחקר ACCORD עמד על 7.5% עם טיפול סטנדרטי ו-6.4% עם טיפול אינטנסיבי.

לכן, ישנם הבדלים במחקר מקרה-ביקורת שפורסם עתה, אם כי מחקר ACCORD הינו מחקר אורכי בעוד שהמחקר הנוכחי הינו מחקר מקרה-ביקורת.

מומחים הסבירו כי במחקר ACCORD לא הודגם סיכון מוגבר לנפילות עם איזון אינטנסיבי של רמות הסוכר, אם כי זוהה סיכון מוגבר עם ערכי HbA1c בקרב חולים שטופלו באינסולין במחקר תצפיתי; לכן, שוב, מדובר בתוצאות סותרות. אפשרות נוספת העשויה להסביר את הסיכון המוגבר לשברי ירך עם ערכי HbA1c נמוכים נעוצה בצפיפות העצם, כאשר במטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה תועדה קורלציה חיובית בין HbA1c ובין צפיפות העצם.

J Am Geriatri Soc 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה