סטודנטים

ההשפעה של תוספי וויטמין D על שכיחות זיהומים נשימתיים (Pediatrics)

מתוצאות מחקר חדש ממונגוליה, שפורסמו בכתב העת Pediatrics, עולה כי תוספי וויטמין D בתזונה של ילדים בגילאי בית-ספר עשויים להפחית את שיעורי ההיארעות של זיהומים חדים בדרכי הנשימה בשיעור של עד כ-50%.

המחקר האקראי-מבוקר, כפל-סמיות, של ילדים מונוגליים בחורף מצא כי תוספי וויטמין D, במינון יומי של 300 IU בלבד, הובילו לירידה משמעותית קלינית ומובהקת סטטיסטית בסיכון לזיהומים חדים בדרכי הנשימה.

החוקרים מציניים כי ישנם עוד ועוד מחקרים אפידמיולוגיים המצביעים על קשר בין חסר ויטמין D ובין סיכון מוגבר לזיהומים חדים בדרכי הנשימה. מחקרים אחרים רמזו כי תוספי וויטמין D עשוי להפחית את הסיכון לזיהומים חדים בדרכי הנשימה, כמו גם שפעת, אך תוצאות מחקרים אלו לא היו עקביות.

במטרה ללמוד עוד על הנושא, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 247 ילדים ממונגוליה, שם בחלק גדול מהשנה אין חשיפה רבה לאור שמש. במסגרת המחקר בתלמידים בכיתות ג’-ד’, שנערך בין ינואר עד מרץ 2009, החוקרים חילקו באקראי את הילדים לאחת משתי קבוצות. בקבוצה הראשונה נכללו 143 ילדים שקיבלו חלב כל יום, שהיה מועשר בוויטמין D3 במינון של 300 IU. בקבוצה השנייה, שכללה 104 ילדים, ניתן לילדים חלב ללא תוספי וויטמין D.

החוקרים בחנו את רמות וויטמין D בדם בתחילת המחקר ושוב בתום המחקר. ההורים נשאלו לאחר מכן אודות מספר אירועי זיהומים חדים בדרכי הנשימה במהלך שלושת החודשים האחרונים.

החוקרים מדווחים כי בתחילת המחקר, חציון רמות 25(OH)D בדם הילדים עמד על 7 ננוגרם למ”ל, אך לאחר שלושה חודשי התערבות, זוהה הבדל מובהק סטטיסטית בשתי הקבוצות. למרות שרמות וויטמין D בקבוצת הביקורת נותרו סביב 7 ננוגרם למ”ל, הרמות בילדים שצרכו חלב מועשר עלו כמעט פי שלוש, לערכים של 18 ננוגרם למ”ל.

בהשוואה לביקורות, בילדים שטופלו בוויטמין D נרשמה שכיחות נמוכה משמעותית של זיהומים חדים בדרכי הנשימה במהלך תקופת המחקר (ממוצע: 0.80 לעומת 0.45, p=0.047), עם שיעור יחסי של 0.52. לאחר תקנון לגיל, מין והיסטוריה של צפצופים, החוקרים מצאו כי מתן וויטמין D הפחית במחצית את הסיכון לזיהומים חדים בדרכי הנשימה.

החוקרים כותבים כי זיהו תוצאות חיוביות גם כאשר בחנו את הנתונים אודות ילדים בהם רמות וויטמין D בתחילת המחקר היו מתחת או מעל לחציון.

למרות שהחוקרים מודעים לכך שהעיר המונגולית בה נערך המחקר מצויה בקו רוחב גבוה יחסית (48 מעלות צפון), הם מציינים כי מונטריאול ופריז שוכנות בקווי רוחב דומים, וחלק גדול מהמדינות בצפון אמריקה ואירופה שוכנות אף צפונית יותר.

Pediatrics. Published online August 20, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה