סטודנטים

בדיקות דרמוסקופיות להערכת Lentigo Maligna Melanoma (מתוך The British Journal of Dermatology)

תוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת The British Journal of Dermatology מאשרות את הערך האבחנתי של קריטריוני Stolz, המבוססים על בדיקה דרמוסקופית, בחולים עם מלנומה מסוג LMM (Lentigo Maligna Melanoma) עם קורלציה בין נוכחות חלק מהמאפיינים בבדיקה ובין היקף הפלישה של הגידול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי LM הינו הסוג הנפוץ ביותר של מלנומה באזור הפנים. לרוב הגידול מופיע בצורה עדינה, בעיקר בשלבים המוקדמים, ולעיתים קרובות ישנו עיכוב באבחנה. לא נערכו מחקרים דרמוסקופיים רבים בנושא והמאפיינים העיקריים של LMM הוגדרו ע”י Stolz ושותפיו בשנת 2000.

כעת ביקשו החוקרים לבחון את המאפיינים הדרמוסקופיים הקלאסיים וכן מאפיינים חדשים בסדרה גדולה של חולים עם LMM, במטרה לקבוע את הערך האבחנתי של הבדיקה.

מדגם המחקר כלל 125 דגימות LMM מוכחות בבדיקה היסטולוגית, והחוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות באופן רטרוספקטיבי, כמו גם את המאפיינים הקליניים והתמונות הדרמוסקופיות.

מהתוצאות עולה כי לפחות אחד מהקריטריונים הקלאסיים לפי Stolz זוהה ב-87% מהמקרים (היפר פיגמנטציה של פתחים פוליקולריים, תבנית אנולארית-גרנולרית, מבנים רומבוידאלים עם פיגמנטים, זקיקי שיער חסומים). שלושה קריטריונים מקוריים זוהו בתדירות גבוהה יחסית: עליה בצפיפות רשת כלי דם (58%), מבנים רומבוידאלים אדומים (40%), דפוס דמוי-מטרה (41%).

תמונה כהה יותר בבדיקה דרמוסקופית, בהשוואה לבדיקה בעין בלתי-מזוינת, זוהתה ב-25% מהנגעים. מאפיינים דרמוסקופיים קלאסיים של מלנומה מחוץ לאזור הפנים וקריטריונים הקשורים בשלב גדילה ורטיקאלי (התכייבות, אזורים פפולריים כחולים ואזורים שחורים חסרי-מבנה) זוהו לעיתים נדירות.

מספר צבעים רב, כמו גם מבנים רומבוידאלים עם פיגמנטים, זקיקי שיער חסומים ומבנים רומבוידאלים אדומים, היו נפוצים יותר משמעותית במקרים של LMM פולשני. מנגד, במקרים של מלנומה מקומית, תועדה שכיחות גבוהה יותר של צבע אחד או שניים בלבד ומאפיינים דרמוסקופיים בודדים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהסדרה הגדולה של מקרי LMM עולים ממצאים התומכים בערך האבחנתי של קריטריוני Stolz המבוססים על בדיקה דרמוסקופית, ומתארים ארבעה קריטריונים נוספים, בעיקר וסקולאריים. עוד תוארה קורלציה בין נוכחות חלק מהמאפיינים הדרמוסקופיים ובין היקף הפלישה של הגידול לעובי הרקמה.

The British Journal of Dermatology. 2012;167(2):280-287

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה