סטודנטים

מה בין אורח חיים סדנטרי ובין הקואורדינציה המוטורית בילדים? (Am J Hum Biol.)

ילדים המבלים למעלה מ-75% מזמנם בצפייה בתוכניות טלוויזיה או פעילויות סדנטריות אחרות חלה עליה של פי 5-9 בשכיחות קואורדינציה מוטורית ירודה, בהשוואה לילדים פעילים יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Human Biology. בנוסף, הגברת הפעילות הגופנית בלבד אינה מפצה על ההשפעות השליליות של אורח חיים סדנטרי, ללא הפחתת כמות הזמן שמבלים בפעילויות סדנטריות.

החוקרים ערכו מחקר מבוסס-בית ספר בו 213 ילדים מצפון פורטוגל (110 בנות ו-103 בנים) בגילאי 9-10 שנים ענדו מד שתיעד את הפעילות הגופנית והסדנטרית היומית שלהם במשך חמישה ימים רצופים במהלך אביב 2010.

החוקרים מדדו את הקואורדינציה המוטורית באמצעות מבחן גרמני להערכת קואורדינציה שבחן את יכולת הקפיצה, דילוג, שיווי משקל ושינוי פלטפורמה של הילדים. הם גם חישבו את יחס היקף מותניים-גובה והתבססו על המענה לשאלונים של הורים להערכת משתנים הנוגעים לבריאות ההורה והילד ורמת ההשכלה של האם, מדד למצב הסוציו-אקונומי.

למרות שב-46.3% מהבנות וב-59.3% מהבנים הקואורדינציה המוטורית הייתה תקינה או טובה, בבנות הקואורדינציה הייתה פחות טובה והן בילו מספר דקות קטן יותר בפעילות גופנית מתונה או מאומצת בכל יום, בהשוואה לבנים. בבנים זמני הפעילות הסדנטרית היו קטנים יותר בהשוואה לבנות. הבנות בילו בפעילות סדנטרית כ-77.20% ממהלך היום, לעומת 73.90% בבנים (p<0.001). בדומה, שיעור הזמן שבילו בפעילות גופנית מתונה, מאומצת ומאומצת מאוד עמד בממוצע על 74.12% מהדקות ביממה בבנות ו-91.35% מסך הדקות הממוצע ביום בבנים (p<0.001).

החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי לחשב את הסף הסדנטרי בו הזמן הסדנטרי היה גורם בלתי-תלוי מפעילות גופנית המשפיע על הקואורדינציה המוטורית ומצאו כי מדובר ב-77.29% (p=0.0021) בבנות ו-76.49% בבנים (p=0.0023).

בשני המינים, בקבוצת הילדים עם פעילות סדנטרית מעטה נרשם סיכוי גבוה יותר לקואורדינציה מוטורית טובה, בהשוואה לאלו עם פעילות סדנטרית גבוהה, ללא תלות בפעילות גופנית, זמן ענידת מדי האצה, יחס היקף מותניים לגובה ורמת ההשכלה של האם (יחס סיכויים של 5.065 בבנות ו-9.149 בבנים, p<0.05).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי רמות פעילות גופנית בעצמן אינן מתגברות על ההשפעה המזיקה של פעילות סדנטרית על הקואורדינציה המוטורית. הנתונים מדגישים את חשיבות עידוד הימנעות מפעילות סדנטרית בילדים במטרה לשפר את הקואורדינציה המוטורית.

Am J Hum Biol. Published online August 15, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה