סטודנטים

האם נסללה הדרך לפתרון המחלוקת סביב PSA? (מתוך N Engl J Med)

גישה חדשה להערכת התועלת והסיכונים של בדיקות PSA (Prostate Specific Antigen) עשויה לסלול את הדרך לפתרון המחלוקת הממושכת באשר לבדיקת הסקר הנ”ל לממאירות של הערמונית, כך לפי מכתב מערכת שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine.

חלק גדול מהבעיה בנושא נגעה להמלצה לביצוע בדיקות הסקירה, בדומה לזו שפורסמה לאחרונה מטעם ה-USPSTF (U. S. Preventive Services Task Force), המבוססת על השוואה בין תפוחים ותפוזים. יחידות המידה הן שונות לתועלת (מניעת מקרי תמותה עקב ממאירות) בהשוואה ליחידות המשמשות להערכת הנזקים (טיפול-יתר, הפרעה בתפקודי זקפה, הפרעות במתן שתן).

במחקר חדש שפורסם בצמוד לכתב העורך התייחסו חוקרים לסוגיה זו ע”י בחירת מדד משותף QALY (Quality-Adjusted Life Years) לכימות הנזקים והתועלת של בדיקות הסקירה. מאחר שהחוקרים מציגים את היתרונות והחסרונות באותן יחידות, ניתן לחשב את סך התועלת, מדד אובייקטיבי להערכת המאזן בין הנזקים והתועלת.

מהמחקר עלה כי התועלת של בדיקות סקר לסרטן ערמונית נפגעת עקב אובדן QALY בשל אבחנת-יתר וטיפול-יתר. למרות זאת, ישנה תועלת ממוצעת לבדיקות סקר במונחים של QALY.

לאחר שסקרו את נתוני ERSPC (European Randomized Study of Screening for Prostate Cancer) ומאגרי נתונים אחרים, החוקרים מצאו כי מבין 1,000 גברים בכל הגילאים שהיו במעקב למשך כל תוחלת חייהם, בדיקת סקר שנתית של אלו בגילאי 55-69 שנים תביא למניעת תשעה מקרי תמותה עקב סרטן ערמונית (ירידה של 28% בשיעורי תמותה), מניעת 14 טיפולים פליאטיביים בגברים (ירידה של 35%) ועליה של סך כולל של 73 שנים (בממוצע, 8.4 שנים לכל תמותה שנמנעה עקב סרטן ערמונית).

עם זאת, השיפור הכולל במספר שנות החיים תוך תקנון לאיכות החיים עקב בדיקות סקר היה נמוך (56 שנים), בהשוואה להערכה לא-מתוקננת (73 שנים) בעקבות הנזקים שהגברים חוו בעקבות הסקירה. בדיקות סקר יובילו גם לאבחנת-יתר וטיפול-יתר ב-45 גברים.

החוקרים חישבו כי כדי למנוע מקרה תמותה אחד של סרטן ערמונית, יש לערוך את בדיקת הסקירה ב-98 גברים ולזהות חמישה מקרים של ממאירות.

מדובר בממצאים חיוביים יותר מאלו שעלו מניתוח מוקדם של תוצאות ERSPC. עם זאת, המודל מנבא השפעות ארוכות-טווח לאחר תקופה הרבה יותר ארוכה, שתאפשר לזהות הרבה יותר ממאירויות בקבוצת הביקורת, עם מספר רב יותר של מקרי תמותה ספציפיים למחלה.

תוצאות אלו של המחקר החדש אינן המילה האחרונה בנושא הערכת בדיקות סקירה לסרטן ערמונית, מאחר שדרושים נתוני מעקב ארוכים יותר  ועד אז, אין אפשרות לקבוע המלצות אוניברסאליות בנוגע לבדיקות סקירה.

N Engl J Med. 2012;367:595-605

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה