סטודנטים

כאב ותסמינים אחרים נפוצים בחולי סוכרת (J Gen Intern Med)

במחקר גדול של מבוגרים עם סוכרת מסוג 2, תסמיני כאב ותסמינים אחרים היו נפוצים בכל החולים, לא רק באלו הנוטים למות, כך מדווחים החוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of General Internal Medicine.

לדברי החוקרים, השכיחות של תסמיני כאב ותסמינים אחרים לא נבחנה בחולים עם סוכרת מסוג 2. לשיפור איכות החיים, בנוסף לאיזון גורמי סיכון ומעבר למאמצים לטיפול בסוכרת והבטחת איכות, יש לשקול הרחבת המאמצים לכלול הקלה על תסמינים ושירותים פליאטיביים בחולים עם סוכרת מסוג 2 במהלך מחלתם.

מדגם המחקר כלל 13,171 מבוגרים עם סוכרת מסוג 2, בגילאי 30-75 שנים. החולים השיבו על סקר תסמינים בתחילת המחקר בשנים 2005-2006. החוקרים ביקשו לקבוע אם נטל התסמינים שונה לפי תוחלת החיים (תוחלת חיים של שישה חודשים ומטה, תוחלת חיים של 6-24 חודשים, או למעלה מ-24 חודשים) וגיל החולים.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 60 שנים. 48% מהם היו נשים ו-57% היו לבנים.

מבין המשתתפים, 41.8% דיווחו על כאב אקוטי ו-39.7% דיווחו על כאב כרוני. בנוסף, 24.6% סבלו מעייפות, 23.7% דיווח על נוירופתיה, 23.5% סבלו מדיכאון, 24.2% סבלו מנדודי שינה ו-15.6% ממגבלות גופנית/רגשית.

שיעור החולים שסבלו מתסמינים היה גבוה ללא תלות בתוחלת החיים, אך התסמינים היו נפוצים יותר באלו עם תוחלת החיים הקצרה ביותר (p<0.001).

החוקרים מצאו גם כי מבוגרים שהיו בגילאי 60 ומעלה ושרדו במשך למעלה משנתיים, תוארה שכיחות גבוהה יותר של תסמינים גופניים דוגמת כאב אקוטי וקוצר נשימה, למרות שההבדלים בכאב לפי גיל נגעו ככל הנראה למחלות נלוות. מנגד, במשתתפים מתחת לגיל 60  תועדה שכיחות גבוהה יותר של תסמינים פסיכו-סוציאליים, דוגמת מצב רוח דיכאוני, עייפות ונדודי שינה.

מהמחקר עולה כי בחולי סוכרת ישנה תועלת לשירותי טיפול פליאטיבי במהלך המחלה ובצימוד לטיפול אגרסיבי במחלתם.

J Gen Intern Med. Published online August 2, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה