סטודנטים

שימוש במריחואנה מלווה בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת (PLoS One)

מתוצאות מחקר פרוספקטיבי חדש עולה כי שימוש במריחואנה ומדד מסת גוף נמוך הם בין גורמי הסיכון הרבים הקשורים בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת. בפרט, שימוש במריחואנה נקשר עם הכפלת הסיכון ללידה מוקדמת.

ממצאי המחקר מספקים אזהרה נוספת בנוגע לחשיבות שינוי אורחות החיים חודשים לפני ניסיונות להרות. לדברי החוקרים, זוהי הפעם הראשונה בה נמצא קשר בין THC (Tetrahydrocannabinol, המרכיב הפעיל במריחואנה) ובין לידה מוקדמת.

הממצאים מתבססים על נתוני מחקר SCOPE (Screening for Pregnancy Endpoints) להערכת נשים בריאות, ללא ילדים, שתוכנן לפתח בדיקות סקירה לניבוי רעלת היריון, לידת תינוקות קטנים לגיל היריון ולידה מוקדמת ספונטאנית.

החוקרים השלימו את המעקב אחר 3184 משתתפות, כולן החלו את המחקר בשבוע 15 להיריון. החוקרים אספו מידע אודות כל גורמי הסיכון הקליניים הידועים ללידה מוקדמת. לידה מוקדמת ספונטאנית הוגדרה כלידה לפני 37 שבועות היריון וסווגה ככזו עם קרומים סגורים או קרע של הקרומים.

156 נשים (4.9%) ילדו בלידה מוקדמת, כאשר בשני שליש מהן הקרומים היו שמורים ובשליש אירעה פקיעה של הקרומים.

החוקרים מפרטים גורמי סיכון רבים לכל סוג של לידה מוקדמת. בלידה מוקדמת עם קרומים שמורים נכללים סיבות דוגמת היסטוריה משפחתית בולטת של לידת תינוקות במשקל נמוך (עליה של כפי שש בסיכון). בנוסף, עליה של למעלה מפי שתיים בסיכון זוהתה עם כל אחד מגורמי הסיכון הבאים: שימוש במריחואנה לפני ההיריון; אם עם היסטוריה של רעלת היריון; היסטוריה של דמם לדני; ואם עם סוכרת מסוג 1 או 2.

החוקרים מצאו עוד כי גורמי הסיכון שהיו קשורים בסיכון הגבוה ביותר לפקיעה מוקדמת של הקרומים והובילו ללידה כללו יתר לחץ דם קל, שאינו דורש טיפל (עליה של פי 10 בסיכון), היסטוריה משפחתית של סוכרת הריונית חוזרת (עליה של פי 8 בסיכון), קבלת טיפולי פוריות הורמונאליים מסוימים (עליה של פי 4) ומדד מסת גוף נמוך מ-20 (עליה של פי 2 בסיכון).

החוקרים כותבים כי חוסר הדמיון בגורמי הסיכון הקליניים ללידה מוקדמת עם פקיעת קרומים וקרומים שמורים מעידה על מסלולים פתופיזיולוגיים שונים בבסיס הפנוטיפים השונים ללידה מוקדמת עצמונית.

PLoS One. Published online July 16, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה