סטודנטים

הכללת המטופלים בתהליך קבלת ההחלטות מסייעת בהפחתת השימוש בתרופות אנטיביוטיות (CMAJ)

הכשרת רופאים להכללת מטופלים בתהליכי קבלת החלטות עשוי להפחית את השימוש המיותר בתרופות אנטיביוטיות כנגד זיהומים חדים בדרכי הנשימה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Canadian Medical Association Journal.

במחקר האקראי, החוקרים מצאו כי חלה ירידה של 25% בשימוש בתרופות אנטיביוטיות כנגד זיהומים חדים בדרכי הנשימה בקבוצת המטופלים לרופאים קנדים שעברו הכשרה בתהליכי קבלת החלטות משותפים לחולה ולרופא, בהשוואה למטופלים לחולים שסיפקו את הטיפול הסטנדרטי (27.2% לעומת 52.2%, ARR = 0.48).

הירידה בשימוש בתרופות אנטיביוטיות לא השפיעה באופן משמעותי על תוצאות הזיהומים הנשימתיים לאחר שבועיים.

במחקר הרב-מרכזי השוו החוקרים את השימוש בתרופות אנטיביוטיות כנגד זיהומים חדים בדרכי הנשימה בקרב 77 רופאים שהקפידו על תהליכי קבלת החלטות משותפים עם החולים, אל מול שיעור מתן המרשמים לטיפול אנטיביוטי בקרב 72 רופאים שהמשיכו בטיפול הסטנדרטי.

מעבר להפחתת השימוש בתרופות אנטיביוטיות כנגד זיהומים חדים בדרכי הנשימה, מטופלים של רופאים שלקחו חלק בתכנית ההכשרה לקחו חלק פעיל יותר בתהליכי קבלת ההחלטות בנוגע לטיפול בהם, בהשוואה למטופלים של רופאים בקבוצת הביקורת.

תכנית ההכשר, המוכרת בשם DECISION+2 כללה מדריך מקוון בן שעתיים ולאחריו סמינר אינטראקטיבי בן שעתיים בנושא תהליכי קבלת החלטות משותפים לרופא ולמטופל. התכנית כללה מידע אודות עדויות מדעיות באשר לשימוש בתרופות אנטיביוטיות כנגד זיהומים חדים בדרכי הנשימה וכן הקנתה כישורי תקשורת עם חולים באשר לסיכונים והתועלת של טיפול אנטיביוטי.

החוקרים כותבים כי מהנתונים עולה כי ניתן להכשיר רופאים לשתף חולים בתהליכי קבלת ההחלטות. בהקשר של זיהומים חדים בדרכי הנשימה, נראה כי הדבר מוביל להפחתת השימוש בתרופות אנטיביוטיות. הם מוספים כי התכנית עשויה להיות יעילה גם בתנאים אחרים, דוגמת חדרי מיון או הכשרת אחיות שיסייעו למטופלים לקבל החלטה מודעת.

CMAJ. Published online July 30, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה