סטודנטים

ההשפעה של מדד מסת הגוף על שכיחות אסתמה בילדים בעלי משקל לידה נמוך (Am J Epidemiol)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי אסתמה נפוצה יותר במתבגרים בעלי מדד מסת גוף גבוה ובאלו בעלי משקל לידה נמוך משלושה קילוגרמים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים מצאו קשר בין אסתמה בילדות ובין משקל לידה נמוך ועליה במדדי מסת הגוף (BMI או Body Mass Index). במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההשערה כי במתבגרים עם עודף-משקל והשמנת-יתר עם היסטוריה של משקל לידה נמוך, קיים סיכון גבוה עוד יותר להתפתחות אסתמה.

מדגם המחקר כלל עוקבה של 75,871 תלמידי תיכון שעברו בדיקות סקר לאסתמה בין השנים 1995-1996 בטייוואן. משקל הלידה וגיל ההיריון המשוער נקבעו על-פי מאגרי לידה.

מהנתונים עולה כי אסתמה הייתה נפוצה יותר באלו עם משקל לידה מתחת ל-3,000 גרם ועם מדדי מסת גוף גבוהים יותר בגיל ההתבגרות. יתרה מזאת, בנבדקים עם משקל לידה מתחת ל-3 ק”ג ומדד מסת גוף גבוה בגיל ההתבגרות נרשמה עליה עקבית בסיכון לאסתמה. בין האם האבחנה של אסתמה נקבעה ע”י רופא או באמצעות שאלונים רפואיים, הסיכונים היו מוגברים בבנים בעלי עודף משקל (יחס סיכויים של 1.41 לאבחנת רופא ו-1.24 לאבחנה על-פי שאלונים רפואיים) ובאלו בעלי השמנת-יתר (יחס סיכויים של 1.38 ו-1.47, בהתאמה) ובבנות בעלות השמנת-יתר (יחס סיכויים של 1.44 ו-1.32, בהתאמה) (p<0.05).

משקל לידה נמוך מעלה את הסיכון להתפתחות אסתמה ומסת גוף גבוהה מביאה לעליה גדולה עוד יותר בסיכון זה. בנוסף, החוקרים זיהו הבדלים בין המינים. לסיכום, מתוצאות המחקר עולה כי טיפול במהלך ההיריון וייעוץ תזונתי עשויים להפחית את שכיחות אסתמה.

Am J Epidemiol

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה