סטודנטים

מקומם של שקדים בדיאטות להפחתת משקל (Am J Clin Nutr)

החלפת שקדים במוצרי מזון פחות בריאים עשויה לסייע בהקפדה על דיאטה עם צריכה קלורית מוגבלת, תוך הפחתת רמות הכולסטרול בדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition.

לדברי החוקרים, אגוזים, ובמקרה זה שקדים, אינם נכללים ברשימת מוצרי המזון מהם יש להימנע, וניתן לשלבם באופן יעיל בתוכניות תזונה להפחתת משקל, אם כי יש להקפיד על צריכה מבוקרת.

מדגם המחקר כלל 123 משתתפים בריאים, אך שמנים, שהקפידו על דיאטה עם הגבלה קלורית למשך 18 חודשים. נשים צרכו 1,200-1,500 קלוריות ביום, בעוד שגברים צרכו 1,500-1,800 קלוריות ביום.

מחצית מהמשתתפים חולקו באקראי לאכילת שתי חבילות שקדים במשקל 28 גרם (כ-24 שקדים בחבילה) בכל יום או ערך קלורי של כ-350 קלוריות.יתר המשתתפים הסכימו להימנע כלל מצריכת אגוזים.

לאחר שישה חודשים, בקבוצת הביקורת נרשמה ירידה מעט יותר גדולה במשקל הגוף, בהשוואה לאלו שאכלו שקדים 7.2 לעומת 5.4 קילוגרמים, בממוצע.

עם זאת, לאחר 18 חודשים, בשתי הקבוצות נרשמה עליה של חלק מהמשקל בחזרה, ולא זוהה עוד הבדל ברור בסך הירידה במשקל בין משתתפים שאכלו שקדים ואלו שלא אכלו שקדים.

מחקרים קודמים הציעו כי שקדים עשויים לשחק תפקיד בהפחתת גורמי סיכון למחלות לב. לכן, החוקרים ציפו להדגים שיפור מסוים ברמות כולסטרול וטריגליצרידים עם צריכת שקדים. ואכן, לאחר שישה חודשים, רמות הכולסטרול בקבוצת ההתערות ירדו ב-8.7 מ”ג לד”ל, בממוצע, בהשוואה ל-0.1 מ”ג לד”ל בקבוצת הביקורת. בשתי הקבוצות רמות כולסטרול כולל עמדו על מתחת ל-200 מ”ג לד”ל, כמומלץ לפי ה-CDC (Centers for Disease Control and Prevention).

לאחר 18 חודשים, רמות כולסטרול עלו בשתי הקבוצות, אך עדיין היו נמוכות יותר, בממוצע, בקבוצת ההתערבות אם כי ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

מכאן עולה כי ניתן לכלול שקדים בתוכניות להפחתת משקל, עם ירידה מובהקת סטטיסטית במשקל הגוף וערך מוסף בדמות ההשפעה על רמות כולסטרול וטריגליצרידים. עם זאת, הם מזהירים כי שקדים אינם מביאים להפחתת משקל, שכן הם אינם נטולי קלוריות.

לאלו המקפידים על דיאטה מסוימת קשה להימנע לאורך זמן מחטיפים, ולאנשים בריאים יש פחות תמריצים להפחתת משקל בהשוואה לאלו עם בעיות רפואיות. חטיפים דוגמת אגוזים, לרוב אסורים בזמן דיאטה, לאור תכולת השומן הרבה שלהם.

שקדים עשירים במיוחד במגנזיום, אשלגן וויטמין E, וכן מהווים מקור טוב לסיבים וקלציום. כאשר מקפידים על כמות הקלוריות היומית, חשוב לאכול מוצרי מזון המכילים ויטמינים ומינראלים ותכולת שומנים טובה.

Am J Clin Nutr 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה