סטודנטים

לתרופות לטיפול ב-ADHD אין השפעה ארוכת-טווח על המוח (Neuropsychopharmacology)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי לתרופות המיועדות לטיפול בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention Deficit/Hyperactivity Disorder) אין השפעות ארוכות-טווח, לפחות בכל הנוגע לדופמין, על המוח. ממצאי המחקר פורסמו במהדורת יולי של כתב העת Neuropsychopharmacology.

לדברי החוקרים, ממצאים אלו מצטרפים לעדויות בנוגע להשפעות ארוכות הטווח האפשריות של הטיפול התרופתי. מחקרים מסוג זה מסייעים בסגירת הפער ומוכיחים כי הצורות של Methylphenidate הניתנות בשחרור-ממושך, הגישה הנפוצה לטיפול בילדים, אינן מובילות להשפעה שלילית ארוכת-טווח על התפתחות המוח.

מדגם המחקר כלל 16 פרימטים שאינם אנושיים, בגילאים מקבילים ל-6-10 שנים בבני אדם. שמונה בעלי חיים שימשו כביקורות ולא קיבלו טיפול תרופתי, בעוד ששמונה קיבלו מנה של Methylphenidate בשחרור-ממושך למשך תקופה של שנה אחת.

החוקרים התבססו על בדיקות PET (Positron Emission Tomography) להערכת מבנה המוח לפני ואחרי הטיפול; כמו כן, הם מדדו את התפתחות הגדילה. לאחר מכן הם בעלי החיים להשתמש בעצמם בקוקאין למשך תקופה של מספר חודשים.

בבעלי חיים שטופלו ב- Methylphenidateלא תועדה נטייה מוגברת להפרעות שימוש בחומרים, בהשוואה לאלו ששימשו כביקורות.

מומחים בתחום מציינים כי נערך מחקר דומה באוניברסיטת ג’ון הופקינס, עם בעלי חיים מעט מבוגרים יותר ותרופות שונות, אך הממצאים היו דומים. לאור זאת, החוקרים כותבים כי הם חשים די בטוחים בממצאים, שכן הם שחזרו את הממצאים שעלו ממחקר אחר, באותה מסגרת זמן, וקיבלו תוצאות דומות.

בפרט, הנתונים משמשים כמקור להרגעה הן עבור הרופאים והן עבור ההורים, שכן נראה כי התרופות אינן כרוכות בסיכון לנזק ארוך-טווח. הדבר חשוב במיוחד בכל הנוגע לסיכון להתפתחות הפרעות שימוש בחומרים בשלב מאוחר יותר.

מומחים בתחום מציינים מספר חסרונות של המחקר, כולל העובדה שלא נערך בבני אדם וכן מדגישים כי החוקרים לא בחנו את ההשפעה על מערכות נוירוטרנסמיטורים אחרות, דוגמת נוראפינפרין או סרטונין. לכן, יש להתייחס בזהירות לממצאי המחקר הנוגעים לבטיחות ארוכת הטווח של התרופה .

Neuropsychopharmacology. Published online July 18, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה