סטודנטים

השתלת מח עצם משפרת את שיעורי ההישרדות בחולים עם מחלת לב איסכמית (Circulation)

ממטה-אנליזה חדשה עולה כי השתלת מח עצם משפרת את שיעורי ההישרדות והתפקוד הלבבי בחולים עם מחלת לב איסכמית.

במסגרת הסקירה בחנו החוקרים 50 מחקרים שכללו סך כולל של 2,625 חולים. לאור גודל המדגם הגדול, ניתן לקבוע בביטחון סביר כי בחולים עם מחלת לב איסכמית, טיפול בתאי מח עצם בוגרים משפרת את התפקוד הלבבי ואת תהליכי הרימודלינג מעבר לתוצאות שניתן להשיג עם הטיפול הסטנדרטי המקובל כיום.

הזרקת תאי מח עצם הובילה לשיפור משמעותי בתפקוד ומבנה החדר השמאלי במחקרים רבים, אך תועלת כזו לא תועדה או הייתה מעורבת במחקרים אחרים. כעת ערכו החוקרים סקירה סיסטמית להערכת ההשפעות של השתלת תאי מח עצם על תוצאי סיום בחולים עם מחלת לב איסכמית.

החוקרים מדווחים כי השתלת תאי מח עצם לוותה בשיפור של 3.96% במקטע הפליטה של חדר שמאל (p<0.00001), ירידה של 4.03% בגודל האוטם (p<0.00001), ירידה של 8.9 מ”ל בנפח חדר שמאל בסוף סיסטולה (p<0.00001) וירידה של 5.23 מ”ל בנפח סוף-דיאסטולי של חדר שמאל (p<0.0001), בהשוואה לטיפול הסטנדרטי.

השיפור במקטע הפליטה של חדר שמאל נותר למשך לפחות 24 חודשים, בעוד שהשיפורים האחרים נותרו למשך לפחות 12 חודשים.

הזרקה של לפחות 40 מיליון תאי מח עצם הובילה לשיפור משמעותי בכל ארבע התוצאים העיקריים, בעוד שהזרקה של כמות קטנה יותר לא הובילה לשיפור באף אחד מהתוצאים הללו.

בנוסף, בהשוואה לחולים שקיבלו טיפול סטנדרטי, השתלת תאי מח עצם הובילה לירידה של 61% בשיעורי התמותה מכל-סיבה (P<0.00001), ירידה של 59% בתמותה לבבית (p=0.005), ירידה של 75% בהישנות אוטם לבבי (p=0.001) וירידה של 66% בתרומבוזיס של התומכן (p=0.04).

החוקרים מדווחים על מגמה לפיה חלה ירידה בשיעורי ההיארעות של אי-ספיקת לב ואירועים צרברווסקולאריים בקרב חולים לאחר השתלת תאי מח עצם.

למרות שהיקף השיפור במדדי התפקוד הלבבי צנוע, יש להדגיש כי ההיקף דומה לתועלת שתועדה עם טיפולים אחרים במצבים אלו (למשל, טיפול תרומבוליטי בחולים עם אוטם לבבי). ייתכן כי אף חשוב מכך, טיפול בתאי מח עצם מביא לשיפור התוצאות הקליניות, דוגמת תמותה מכל-סיבה ותמותה לבבית.

Circulation 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה