סטודנטים

התועלת של אימונותרפיה פומית בטיפול באלרגיה לביצים (N Engl J Med)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי אימונותרפיה פומית הינה גישת טיפול יעילה בילדים עם אלרגיה לביצים.

החוקרים מסבירים כי אימונותרפיה פומית מבוססת על חשיפה הדרגתית לרמות הולכות וגדלות של המזון האלרגני. במסגרת המחקר הנוכחי חולקו באקראי 55 ילדים ומתבגרים בגילאי 5-18 שנים, עם אלרגיה לביצים, לקבוצת טיפול (40 ילדים) או קבוצת פלסבו (15 ילדים).

בקבוצת ההתערבות נערכה חשיפה יומית לאבקת חלבון ביצה, בעוד שבקבוצת הביקורת החשיפה הייתה לאבקת עמילן תירס. רמות החשיפה עלו כל שבועיים עד שהילדים בקבוצת ההתערבות נחשפו למנה מקבילה של שליש ביצה בכל יום.

בשתי הקבוצות נערכו מבחני תגר מזון , והילדים עברו את המבחן במידה ולא תוארו תסמינים או שתוארו תסמינים זמניים בלבד.

במבחן הראשון לאחר 10 חודשים, 55% מהילדים בקבוצת ההתערבות עברו את מבחן התגר, זאת בהשוואה לאף אחד מהילדים בקבוצת הביקורת. אלו בקבוצת ההתערבות עברו מבחן תגר נוסף לאחר 22 חודשים ו-75% מהילדים הללו עברו את המבחן (מצב שהוגדר כדה-סנסיטיזציה).

לדברי החוקרים, בתחילת המחקר, מרבית המשתתפים היו אלרגיים מאוד לביצים, אך לאחר מספר חודשי חשיפה, החוקרים מצאו כי רבים מהם יכלו לאכול למעלה מביצה שלמה, ללא כל תגובה.

משתתפים שעברו את מבחן התגר לאחר 22 חודשים הוסרו לאחר מכן לחלוטין מאימונותרפיה פומית למשך 4-6 שבועות ונבחנו שוב לאחר 24 חודשים, במטרה לקבוע את ההשפעות ארוכות הטווח של הטיפול. מהתוצאות עלה כי 11 מבין 40 הילדים בקבוצת ההתערבות עבר את מבחן התגר והצליחו לשלב מוצרי מזון המכילים ביצים בדיאטה הקבועה שלהם. במעקב לאחר שנה אחת אחר ילדים אלו לא תוארו תסמינים חדשים.

למרות שהחוקרים מעודדים מאוד מהתוצאות, הם מזהירים כי הטיפול עדיין בשלבים ניסיוניים, ולאור ההשפעות החמורות האפשריות של אלרגיות, נתון אך ורק בידיהם של אנשים המיומנים בנושא.

N Engl J Med. 2012;367:233-243

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה