סטודנטים

התועלת של פלסמה עשירה בטסיות בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברכיים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Orthopaedic Society for Sports Medicine)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Orthopaedic Society for Sports Medicine עולה כי זריקות פלסמה עשירה בטסיות (PRP או Platelet-Rich Plasma) עשויות לסייע לחולים עם אוסטיאוארתריטיס מוקדם של הברכיים.

לדברי החוקרים, בחולים עם אוסטיאוארתריטיס מינימאלי, פלסמה עשירה בטסיות עדיפה על חומצה היאלרונית. כאשר בוחנים את השיפור לאחר חודשיים ולאחר שישה חודשים ניתן  לראות שיפור גדול יותר. מממצאים מוקדמים עלה כי בחולים עם ניוון קל של הברכיים, טיפול ב-PRP עדיין עשוי להביא לשיפור עד 6 חודשים ו-12 חודשים מאוחר יותר, בעוד שבחולים שטופלו בחומצה היאלרונית לא תועדה תועלת דומה. עם זאת, ההבדל נעלם כאשר בוחנים את ההשפעה בכלל אוכלוסיית החולים עם אוסטיאוארתריטיס חמורה של הברכיים. במקרים אלו, התוצאות דומות עם PRP ועם חומצה היאלרונית.

החוקרים דנו בשני מחקרים שערכו בנושא. ממחקר השוואתי שכלל 72 חולים עם ניוון סחוסי ואוסטיאוארתריטיס מוקדם שהחלו בטיפול בפלסמה עשירה בטסיות, התוצאות היו טובות יותר לאחר שישה חודשים, בעוד שבאלו שטופלו בחומצה היאלרונית לא תואר שיפור. נראה כי בחולים צעירים התועלת של פלסמה עשירה בטסיות גדולה יותר מזו של חומצה היאלרונית, אך לא תואר הבדל מובהק סטטיסטית בין הטיפולים בחולים מבוגרים.

במחקר כפל-סמיות, אקראי, שכלל 200 חולים, החוקרים ערכו השוואה בין 109 חולים (54 שטופלו ב-PRP ו-55 שטופלו בחומצה היאלרונית) לאחר 2, 6 ו-12 חודשי מעקב.

ההבדל המובהק היחידי היה שזריקת פלסמה עשירה בטסיות הובילה להרבה יותר כאב ונפיחות, בעיקר ביום שלאחר הזריקה, בהשוואה לחומצה היאלרונית. עם זאת, אף אחד מהמטופלים לא פיתח סיבוכים דוגמת זיהום, פקקת ורידים עמוקים או חום.

החוקרים מסבירים כי PRP הינה גישה זעיר-פולשנית, בעלות נמוכה, לטיפול במחלות סחוסים ואוסטיאוארתריטיס מוקדם. התוצאות הקליניות של המחקר מעודדות ומציעות כי גישה זו עשויה לשמש לטיפול במחלות מפרקים ניווניות של הברכיים, ולהביא לתוצאות שלכל הפחות דומות לאלו המתוארות עם חומצה היאלרונית.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Orthopaedic Society for Sports Medicine

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה