סטודנטים

חשיבות בדיקה מקיפה של קשריות לימפה בהערכת שלב גידולי NSCLC (מתוך J Clin Oncol)

בדיקה מקיפה של קשריות לימפה עשויה לשפר את שיעורי האבחנה של מחלה גרורתית לא-צפויה בחולים עם סרטן ריאות מסוג NSCLC (Nonsmall Cell Lung Cancer), אך הגישות המקובלות כיום להערכת החולים הן תת-אופטימאליות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

החוקרים מסבירים כי השיטות הנוכחיות לבדיקה פתולוגית של ממאירויות של הריאה אינן-הולמות. לדבריהם, נותרות למעלה מ-150% קשריות לימפה נוספות שאינן נבדקות, בהשוואה למספר הקשריות שנבדקות; כתוצאה מכך, מרבית קשריות הלימפה עם גרורות אינן נבדקות, והחולים נותרים חשופים לסכנות של תת-הערכה של הסיכון לתמותה עקב הממאירות לאחר הניתוח.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את השיטות שהפתולוגים נקטו להערכת הדגימות. הם בחנו דגימות ריאה מ-73 חולים עם NSCLC. לאחר בדיקה פתולוגית שגרתית של הרקמה, במקום להשליך את הדגימות לפח, שיירי הדגימה עברו בדיקה פתולוגית מיוחדת.

קשריות לימפה נוספות הוסרו ב-66 מבין 73 הדגימות (90%) וגרורות זוהו ב-56 מבין 514 (11%) קשריות הלימפה שנאספו מ-27% מהחולים. שישה מבין 50 חולים ללא מעורבות של קשריות לימפה (12%) אובחנו עם גרורות לא-צפויות, ובשלושה חולים זוהו נגעים מרוחקים שלא אובחנו קודם לכן. השלב הפתולוגי הסופי של הגידול גדל ב-8 מבין 73 הדגימות (11%).

ארבעה מבין שמונה חולים בהם נערך עדכון של שלב הגידול (כלומר, הגידול היה בשלב מתקדם יותר), לא היו מתאימים עוד לטיפול כימותרפי אדג’וונטי בעקבות הממצאים בבדיקה הפתולוגית המיוחדת. הממצא החשוב ביותר של המחקר נוגע לזיהוי גרורות בקשריות לימפה שלא-נבחנו ב-12% מבין 50 חולים שהוגדרו כבעלי מחלה שאינה מערבת את קשריות הלימפה בעקבות בדיקה פתולוגית שגרתית.

החוקרים ממליצים לאמץ את הפרוטוקול המשופר לדיסקציה ובדיקה של דגימות ריאה, במטרה לשפר את ההערכה של קשריות לימפה בחולים עם סרטן ריאות מסוג NSCLC. למרות שמדובר בגישה קפדנית יותר, הדורשת יותר משאבים מבדיקה פתולוגית שגרתית, מהמחקר עולה כי ישנה עקומת למידה עם הבדיקה הפתולוגית המיוחדת כבר לאחר מספר מקרים.

J Clin Oncol. Published online July 9, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה