סטודנטים

ההשפעה של טיפול הורמונאלי חליפי על לחץ הדם (PLoS ONE)

ממחקר חדש שכלל למעלה מ-40,000 נשים לאחר-מנופאוזה עולה כי טיפול הורמונאלי חליפי מלווה בסיכון מוגבר ללחץ דם גבוה. מהתוצאות עולה עוד כי הסיכון ליתר לחץ דם עולה עם טיפול הורמונאלי חליפי ממושך יותר.

החוקרים כותבים כי הקשר בין טיפול הורמונאלי חליפי ובין לחץ דם גבוה היה בולט יותר בנשים צעירות, לאחר-מנופאוזה, בגילאי 45-55 שנים. עד שהנשים הגיעו לשנות השבעים, ההשפעה לא הייתה עוד משמעותית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מרבית המחקרים שנערכו עד כה התמקדו בסיכון לאוטם לבבי ואירועים מוחיים עקב טיפול הורמונאלי חליפי, ובמחקרים הללו שבחנו את הקשר בין טיפול הורמונאלי חליפי ובין לחץ הדם, הממצאים לא היו עקביים. באמצעות נתוני מחקר 45 and UP Study of Healthy Aging, החוקרים ביקשו לבחון את הקשר בין טיפול הורמונאלי חליפי ובין יתר לחץ דם, ואם מספר השנים שנטלו טיפול היה קשור בסיכון הנ”ל.

המדגם כלל כ-43,000 נשים לאחר-מנופאוזה, בגיל ממוצע של 63 שנים, שלא החלו בטיפול הורמונאלי חליפי ולא סבלו מיתר לחץ דם לפני המנופאוזה. מבין כ-12,000 נשים שנטלו טיפול הורמונאלי חליפי (בעבר או בהווה), 20% דיווחו על לחץ דם גבוה, זאת בהשוואה ל-17% מבין כ-30,000 נשים שמעולם לא נטלו טיפול זה.

החוקרים מציינים כי הם לא יכלו להתייחס לסוגים שונים של טיפולים הורמונאלים חליפיים שנטלו הנשים במחקר.

לאחר תקנון לגורמים דמוגרפיים ואורחות חיים, יחס הסיכויים לקשר בין טיפול הורמונאלי חליפי ובין יתר לחץ דם עמד על 1.59 באלו מתחת לגיל 56 שנים, 1.58 באלו בגילאי 56-61 שנים ו-1.26 בנשים בגילאי 62-70 שנים. נשים שנטלו טיפול הורמונאלי חליפי בשלב כלשהו אובחנו לראשונה עם יתר לחץ דם 2.8 שנים לפני נשים שמעולם לא נטלו טיפול זה.

באותה קבוצת גיל צעירה, זיהו החוקרים קשר בין משך הטיפול ההורמונאלי ובין עליה בסיכון ליתר לחץ דם, ממצא עליו לא דווח בעבר. עם זאת, כאשר הנשים הגיעו לגיל מבוגר יותר, הקשר בין טיפול  הורמונאלי חליפי ויתר לחץ דם קטן.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

PLoS ONE 2012;7:e40260

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה