סטודנטים

האם דיאטת אטקינס מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם? (BMJ)

בעקבות ממצאי מחקר חדש בנשים שבדיות צעירות עולים חששות נוספים באשר להשפעות שלל דיאטת אטקינס על הסיכון למחלות לב וכלי דם. ממצאי המחקר פורסמו בעקבות תוצאות מחקר נוסף שהדגימו כי לדיאטה דלה מאוד בפחמימות ולדיאטה דלה מאוד בשומנים השפעה שלילית על הלב.

ממצאי המחקר האחרון, שפורסם בכתב העת BMJ, מצטרפים למחוקת הסובבת סביב הבטיחות של סוגי הדיאטות השונות. החוקרים מסכמים וכתבים כי דיאטות דלת-פחמימות/עתירות-חלבונים, ללא התייחסות לטיב הפחמימות או מקור החלבונים, מלוות בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.

מדגם המחקר כלל 43,396 נשים בגילאי 30-49 שנים, שהשלימו שאלון תזונתי מפורט והיו במעקב במשך תקופה ממוצעת של 15.7 שנים.

מהתוצאות עולה כי שלושה מדדים לצריכת פחמימות מעטה או צריכת חלבונים מוגברת לוו בעליה משמעותית בשיעור מחלות לב וכלי דם. במונחים אבסולוטיים, הנתונים המתוקננים מעידים על 4-5 מקרים נוספים של מחלות לב וכלי דם לכל 10,000 נשים בשנה, בהשוואה לאלו שלא הקפידו באופן קבוע על דיאטה דלת-פחמימות, עתירת חלבונים.

החוקרים מוסיפים כי גורמים תזונתיים הקשורים בעליה של 4-5% בסיכון למחלות לב וכלי דם עשויים להקביל להפחתה יומית של 20 גרם פחמימות ועליה יומית של 5 גרם חלבון.

מומחים שהתייחסו למחקר הטילו ביקורת על הממצאים וטענו כי הסיכון המוצע הוא קטן, ונראה כי למחקר נקודות חולשה רבות וכי לא היה צריך לקבלו לפרסום. הביקורת כללה את העובדה שההערכה בוצעה פעם אחת בלבד בתחילת המחקר והחוקרים טוענים כי איש אינו אוכל אותו דבר במשך 15 שנים. כמו כן, זוהו ערפלנים אפשריים רבים שלא זכו להתייחסות.

BMJ 2012

לידיעה ב-Heart

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה