סטודנטים

ההשפעה של פעילות גופנית על תפקוד הנויטרופילים (Med Sci Sports Exerc)

ממחקר חדש עולה כי למאמץ גופני השפעה על תפקוד הנויטרופילים בבני אדם, עם הבדלים בהשפעה של מאמץ משמעותי אקוטי ומאמץ מתון כרוני.

החוקרים מסבירים כי מאחר ונויטרופילים משחקים תפקיד חיוני במערכת החיסונית הטבעית, הם ביקשו לבחון אם מאמץ עז אקוטי ומאמץ מתון כרוני, עשויים להשפיע על תפקוד התאים הלבנים. מדגם המחקר כלל 13 גברים צעירים וסדנטריים, שתחילה ערכו פעילות גופנית אקוטית, בעצימות גבוהה (רכיבה על אופניים עם הגדלת העומס עד לתשישות), ובהמשך חולקו לקבוצת מאמץ גופני (שמונה משתתפים) או קבוצת ביקורת (חמישה משתתפים). בקבוצת ההתערבות המשתתפים הקפידו במהלך חודשיים על מאמץ גופני כרוני, בעצימות בינונית (רכיבה על אופניים בעצימות בינונית למשך 30 דקות, בכל יום) ולאחר מכן חודשיים ללא אימונים. המשתתפים בקבוצת הביקורת נמנעו מפעילות גופנית קבועה במהלך אותם ארבעה חודשים.

החוקרים בודדו נויטרופילים מדגימות דם שנלקחו במנוחה ומיד לאחר כל מאמץ גופני אקוטי, להערכת כימוטקסיס, פגוציטוזיס, פעילות Citrate Synthase, ופוטנציאל ממברנה מיטוכונדריאלית. דגימות דם נוספות נלקחו מקבוצת ההתערבות לפני ומיד לאחר המאמץ הגופני הראשון, במטרה לקבוע את ההשפעות של מאמץ גופני אקוטי על תפקוד הנויטרופילים.

מהתוצאות עולה כי מאמץ גופני אקוטי, בעצימות גבוהה, הביא להגברת הכימוטקסיס ועורר דה-פולריזציה של פוטנציאל הממברנה המיטוכונדריאלית. מאמץ אקוטי לא השפיע על פרמטרים נמדדים בנויטרופילים. מאמץ גופני כרוני, בעצימות בינונית, הביא לשיפור הכימוטקסיס, פגוציטוזיס, פעילות Citrate Synthase ופוטנציאל הממברנה המיטוכונדריאלית. ההשפעות של פעילות גופנית כרונית נותרו לאחר הפסקת האימונים, למעט פגוציטוזיס. ההשפעות של מאמץ גופני אקוטי נעלמו לאחר מאמץ כרוני, בעצימות בינונית, והושבו בחלקם לאחר הפסקת האימונים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מאמץ גופני משמעותי, באופן אקוטי, ומאמץ גופני מתון, באופן כרוני, משפיעים באופן שונה על תפקוד הנויטרופילים, אך למאמץ גופני מתון, באופן אקוטי, לא הייתה השפעה על הנויטרופילים. יתרה מזאת, השיפור בתפקוד הנויטרופילים עם מאמץ גופני כרוני, בעצימות בינונית, עשוי להסביר בחלקו את הסיכון הנמוך לזיהומים באלו הפעילים גופנית.

Med Sci Sports Exerc. 2012;44(6):1021-1027

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה