סטודנטים

בקליפורניה קוצרים את פירות המאמצים להפסקת עישון בנשים (J Clin Oncol)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר אפידימיולוגי חדש, מהן עולה כי בקליפורניה קוצרים עתה את פירות המאמצים שנקטו להפחתת עישון בנשים, בעוד שבמדינות אחרות משלמים את המחיר על העדר השקעה מספקת במאמצים אלו.

לדברי החוקרים, נרשמה ירידה עקבית בשיעורי התמותה עקב סרטן ריאות בקרב נשים לבנות ובאוכלוסיות צעירות ובגיל הביניים בקליפורניה. עם זאת, בקרב נשים מתחת לגיל 50 ונשים שנולדו לאחר שנות החמישים של המאה הקודמת ב-22 המדינות האחרות שנבחנו בסקירה נרשמה ירידה איטית יותר בשיעורי התמותה ואף עליה בשיעורי התמותה.

החוקרים התבססו על נתוני National Cancer Institute’s Surveillance, Epidemiology, and End Results להערכת שיעורי התמותה, במטרה להעריך אם קיימת שונות בין מדינות בהאטת שיעורי התמותה עקב סרטן ריאות.

החוקרים בחנו את שיעורי התמותה עקב סרטן ריאות, תוך התמקדות בנשים בטווח גילאים ספציפי (1973-2007) ב-23 מדינות.

החוקרים מדווחים על מגמות ספציפיות לגיל לפי מדגם הלידה בשלוש מדינות: שיעורי התמותה הנמוכים ביותר עקב סרטן ריאות תוארו בקליפורניה, שיעורי התמותה הגבוהים ביותר תועדו באלבאמה וביניהן ניו יורק.

במטרה להדגים את השינוי עם הזמן בסיכון היחסי לתמותה עקב סרטן ריאות, החוקרים התבססו על עוקבת הלידה משנת 1933 מכל מדינה כקבוצת הייחוס (מאחר שבעוקבה זו תוארו שיעורי התמותה הגבוהים ביותר בכל שלוש המדינות).

בקליפורניה, הסיכון היחסי עלה פי 3.6 מ-0.28 בשנת 1893 ל-1.0 בשנת 1933 לפני שירד בהיקף דומה עד היום. בניו-יורק, הסיכון היחסי עלה מ-1893 ל-1930, אך ירד באופן מתון יותר, בהשוואה לשינוי שחל בקליפורניה.

באלבאמה, הסיכון היחסי במדגם עלה בלמעלה מפי חמש מ-0.17 בשנת 1893 ל-1.0 בשנת 1933 בעוקבת הלידה, התייצב ולאחר מכן עלה משמעותית ב-50% ל-100% משנת 1950 והלאה.

במספר מדינות דרומיות ומערביות תוארו שיעורי התמותה הגבוהים ביותר באוכלוסיות אלו, כעדות לעליה בשימוש בטבק. לדוגמא, בחלק מהמדינות הדרומיות, דוגמת אלבאמה, שיעורי התמותה עקב ממאירות של הריאה בנשים שנולדו לפני שנות השישים של המאה הקודמת היו גבוהים כמעט כפליים בהשוואה לנשים שנולדו בשנות השלושים של המאה הקודמת.

מהו הסוד בקליפורניה? החוקרים מסבירים כי שיעורי ההצלחה של המדינות יוחסו בחלקם לעליה היסטוריה במחירי הסיגריות מאמצע שנות השבעים של המאה הקודמת והיישום של תכנית מקיפה לבקרת השימוש בטבק ברחבי המדינה בשנת 1988. קליפורניה הינה גם החלוצה בקביעת מקומות עבודה ללא עישון כבר באמצע שנות השבעים של המאה הקודמת.

עליה במיסוי ואיסור עישון בציבור מנעו התחלת עישון מצד בני נוער ועודדו הפסקת עישון במבוגרים.

החוקרים מציגים מספר דוגמות בולטות בנוגע להבדלים בין מדינות בארצות הברית בכל הנוגע לבקרת השימוש בטבק. בדרום קרוליינה, בה חלה עליה בשימוש בטבק, המיסים על סיגריות עמדו על שבעה סנטים בשנות האלפיים המוקדמות, בהשוואה למס של למעלה מדולר בניו יורק באותה עת.

ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בהתערבויות נוספות לעודד הפסקת עישון באוכלוסיות אלו בסיכון-גבוה, העשויות להביא להשפעה בולטת יותר על שיעורי התמותה עקב סרטן ריאות ומחלות אחרות הנובעות מעישון.

J Clin Oncol. Published online June 25, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה