סטודנטים

האם לתוספי וויטמין D השפעה על רמות השומנים בדם? (Circulation)

ממצאי מחקר חתך גדול מאשרים את תוצאות מחקרים קודמים מהם עולה קשר בין ריכוז 25-Hydroxyvitamin D (25[OH]D) ובין רמות השומנים בדם. בחולים עם חסר וויטמין D רמות גבוהות יותר משמעותית של כולסטרול כללי, LDL וטריגליצרידים, ורמות HDL נמוכות יותר, בהשוואה לאלו ללא חסר וויטמין D.

עם זאת, למרות הקשר האמור, בסקירה במהלכה מולאו מאגרי וויטמין D לרמות אופטימאליות, כמעט בכל החולים שקיבלו תוספי וויטמין D לא הודגם שיפור מובהק סטטיסטית ברמות השומנים בדם. כתוצאה מכך, החוקרים מציעים כי תיקון חסר וויטמין D באמצעות תוספים אינו מתורגם לשינויים משמעותיים ברמות השומנים בדם.

החוקרים התבססו על רשומות חולים שכללו 4.06 מיליון מטופלים לאחר בדיקות להערכת ריכוז 25(OH)D ורמות השומנים בדם בין השנים 2009-2011, כאשר 107,811 רשומות כללו שתי מדידות או יותר של רמות 25(OH)D, פאנל שומנים ובדיקות להערכת רמות הסוכר בדם במרווחים של 4 ו-26 שבועות. הגדרת חסר וויטמין D נקבעה בנוכחות ריכוז 25(OH)D של מתחת ל-20 ננוגרם למ”ל ורמות של 30 ננוגרם למ”ל הוגדרו כרמות אופטימאליות.

בנבדקים עם רמות אופטימאליות של וויטמין D, ערכי כולסטרול כללי היו נמוכים ב-1.9 מ”ג לד”ל, בהשוואה לאלו עם חסר וויטמין D. בנוסף, ערכי LDL וטריגליצרידים היו נמוכים ב-4.5 מ”ג לד”ל ו-7.5 מ”ג לד”ל באלו עם רמות אופטימאליות של הוויטמין, בעוד שריכוז HDL היה גבוה ב-4.8 מ”ג לד”ל. כל ההבדלים הללו היו מובהקים סטטיסטית.

בהמשך, החוקרים בחנו 6260 נבדקים בהם רמות הוויטמין עלו מרמות של חסר בעת הביקור הראשוני לרמות אופטימאליות בתום המחקר. בהשוואה ל-2332 נבדקים בהם ריכוז וויטמין D היה מתחת לסף המוגדר בתחילת המחקר ובתומו, באלו בהם ריכוז הוויטמין עלה לטווח האופטימאלי נרשמה עליה ממוצעת של 0.77 מ”ג לד”ל ברמות כולסטרול כללי ושינוי לא-משמעותי ברמות LDL וטריגליצרידים. ריכוז HDL עלה ב-0.42 מ”ג לד”ל בנבדקים בהם ריכוז הוויטמין עלה לערכים אופטימאליים.

החוקרים כותבים כי ההשפעות הקטנות על ריכוז כולסטרול כללי וערכי HDL, והעדר התועלת על ערכי LDL וטריגליצרידים עשוי להעיד כי רמות וויטמין D הינן סמן למצב הבריאותי וכי עולה האפשרות כי לוויטמין D אין השפעה על מטבוליזם של שומנים. הסבר נוסף להעדר ההשפעה המשמעותית הינו כי דיסליפידמיה עשויה להיות אחראית לרמות הנמוכות של וויטמין D, ולא ההיפך.

Circulation 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה