סטודנטים

עישון והסיכון לממאירות מסוג SCC של העור (Arch Dermatol)

מסקירה סיסטמית ראשונה בנושא עולה כי עישון סיגריות ושימוש בטבק בצורות אחרות מלווה בסיכון מוגבר משמעותית לממאירויות עוריות מסוג SCC (Squamous Cell Carcinoma). עם זאת, עישון אינו מביא לעליה בסיכון לממאירויות מסוג BCC (Basal Cell Carcinoma). ממצאי הסקירה פורסמו בכתב העת Archives of Dermatology.

לדברי החוקרים, למרות שמהעדויות עולה כי עישון הינו גורם סיכון ל-SCC של חלל הפה, לא היה ברור אם עישון משפיע על הסיכון לממאירויות עוריות אלו. לאחר סקירה של 25 מחקרים, הם מצאו כי עישון קשור משמעותית עם ממאירויות עוריות מסוג SCC עם יחס סיכויים של 1.52.

גודל ההשפעה המשמעותי ביותר לקשר עם ממאירויות עוריות מסוג SCC תואר בקרב מעשנים בהווה ובאלו שעישנו אי-פעם; השפעה קטנה יותר תוארה במעשנים בעבר. החוקרים בחנו את כלל סוגי החשיפה לטבק, כולל סיגריות, סיגרים, לעיסת טבק וגלגול סיגריות ידני.

החוקרים לא הופתעו לגלות את הקשר בין הרגלי עישון ובין ממאירות עורית מסוג SCC, ללא קשר עם ממאירות מסוג BCC. ממאירויות עוריות שאינן-מלנומה הן הטרוגניות מאוד, עם גורמים שונים ופרוגנוזה וריאבילית. לדוגמא, BCC הינה גידול פולשני-מקומי, המתקדם לאט, בניגוד לממאירות עורית מסוג SCC, שהיא לרוב אגרסיבית יותר ועשויה לשלוח גרורות. לפיכך, צפוי כי ההשפעה של עישון על הסיכון למחלה תשתנה גם היא באופן נרחב עם סוגים שונים של ממאירויות עוריות.

החוקרים מאמינים כי ניתן להכליל את הממצאים מאחר והמחקרים שנכללו בסקירה נערכו ב-11 מדינות בארבע יבשות. מבין 25 המחקרים, 15 נערכו באוסטרליה, צפון אמריקה ובריטניה. מרבית המחקרים נערכו באוכלוסיות בגיל העמידה וקשישים.

אחת מהמגבלות של המחקר נובעת מכך שהערכת הרגלי עישון נעשתה לרוב על-סמך שאלונים אישיים או ראיונות מובנים ובמצבים אלו תת-דיווח הינו תופעה נפוצה . לכן, ייתכן כי היקף ההשפעה גדול מכפי שתואר בסקירה.

Arch Dermatol. Published online June 18, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה